אובדן מוחלט: מה זה טוטאל לוס וכיצד הוא נקבע

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

באיזה מקרים יוכרז הרכב כטוטאל לוס, איזה ביטוח רכב מטפל במצב כזה, ומה בכלל צריך לעשות אם נקלענו חלילה למצב כזה? כל התשובות כאן
יוני אביב

למרות שהיום משתמשים במושג 'טוטאל לוס' כדי לתאר נזקים דרמטיים בעוד כמה סיטואציות בחיים, אין ספק שהמקור הוא בכביש. ליתר דיוק, כאשר רכב מעורב בתאונה מספיק קשה בכביש, לא עלינו, עד כדי כך שערימת המתכת שנשארה על האספלט תוגדר כ-'טוטאל לוס'. בפסקאות הבאות ננסה לענות על כל השאלות הרלוונטיות שעשויות להתעורר סביב מקרה כזה.

אז מה זה בעצם טוטאל לוס?

המונח 'טוטאל לוס', או בעברית 'אובדן מוחלט' או 'אובדן גמור', בעצם מתאר מצב שבו רכב עובר תאונה המסבה לו נזק שאינו בר תיקון, או שעלות התיקון הצפויה היא בשיעור של 60% מערך הרכב כולו. לצורך הדוגמא, רכב שערכו הכולל הוא 80,000 שקלים, שהיה מעורב בתאונה וספג נזק שעלות התיקון שלו היא 56,000 שקלים, יוגדר כטוטאל לוס כי מדובר בתיקון בגובה של 70% מערך הרכב. לפעמים, אם מדובר ברכב ישן וזול יותר, גם נזק לא משמעותי מדי בגובה של 10,000 עלול להספיק בשביל הגדרה של טוטאל לוס, אם שווי הרכב כולו הוא 15,000 שקלים. אגב, שווי הרכב נקבע לפי מחיר המחירון שלו בזמן התאונה ולפי המפרט הטכני של יצרנית הרכב, והוא לא כולל תוספות שבעל הרכב אולי הוסיף במהלך הבעלות שלו.

למה בכלל צריך את זה?

בשתי מילים? מטעמי בטיחות. בקצת יותר מילים? המטרה העיקרית היא להוריד מכביש רכבים שעלולים להוות סיכון לנוסעים בהם, להולכי רגל במרחב הציבורי או לרכבים אחרים. התפיסה היא שרכב שספג נזק כל כך משמעותי בגין תאונה, עלול להיות בטיחותי פחות, ולכן כדאי שלא לקחת את הסיכון של לתקן אותו, ובכך להתפשר על רמת ההגנה שהוא מספק לסביבה או לשאר משתמשי הדרך.

מה צריך לקרות כדי שרכב יוגדר כטוטאל לוס?

בגדול, צריך שאיש המקצוע הרלוונטי יכריז עליו ככזה. לאיש המקצוע הזה קוראים שמאי רכב, והוא אחראי על בחינת הרכב בצורה מדוקדקת אחרי התאונה. השמאי יבחן את רמת התיקון הדרושה, את העלות הצפויה של חלקי החילוף, היקף שעות העבודה במוסך שיידרשו כדי להשלים את כל התיקונים, ואז פשוט "יעשה חשבון". כאמור, אם יגיע למסקנה שהסכום שהתקבל אצלו מגיע ל-60% או יותר מערך הרכב כולו, יכריז על טוטאל לוס. הרכב הפגוע, למקרה שתהיתם, ימשיך משם למגרש גרוטאות כדי לפרק ממנו חלקי חילוף שאולי אפשר לנצל עדיין, ובעצם יסיים שם את חייו.

איזה ביטוח רלוונטי למצב של טוטאל לוס ואיך מוגדר גובה הפיצוי?

ביטוח הרכב היחידי שרלוונטי לטוטאל לוס הוא הביטוח המקיף. רק נהגים שרכשו את הביטוח הזה עבור מכוניתם יוכלו לקבל פיצוי בשווי ערכו של הרכב (לפני התאונה), אם יוכרז כטוטאל לוס. כדי לחשב את גובה הפיצוי יישקלו פרמטרים כמו מחיר המחירון, מספר הבעלויות על הרכב והקילומטראז' שהספיק לצבור.

עדיף להשתמש בשירותיו של השמאי מחברת הביטוח, או של שמאי פרטי?

האמת היא שיש יתרונות וחסרונות בשני המקרים. בחירה בשמאי של חברת הביטוח היא הדרך השגורה יותר, ולכן גם לרוב המהירה והיעילה יותר. חברות הביטוח עובדות עם שמאים מוסמכים באופן שוטף, ולכן כל הביורוקרטיה מסביב לתאונה, הערכת הנזק והפיצוי, פשוט זורמת חלק יותר במקרים כאלה. נהגים אשר חוששים כי העובדה שהשמאי בעצם עובד אצל חברת הביטוח עלולה להשפיע על ההחלטה שלו, רשאים להשתמש בשירותיו של שמאי פרטי. מה שכן, יש לקחת בחשבון שחברות ביטוח מסוימות עלולות להיות "חשדניות" יותר כלפי שמאי שהן לא מכירות, להערים קשיים במקרה של פסיקה שלא נראית להם, וכד'.

מה ההבדל בין טוטאל לוס לאובדן להלכה?

ייתכנו מקרים בהם הרכב סופג נזק קשה בעקבות תאונה, ששמאי הרכב מעריך בשיעור של 45-59 אחוזים משווי הרכב. במקרה כזה אין "מספיק נזק" כדי להיחשב כטוטאל לוס, אבל עדיין בעל הרכב נשאר עם רכב שיצטרך לעבור תיקון מאסיבי ויקר, שממילא יסבול בתום התיקון מירידת ערך רצינית, ואולי אפילו תקלות בטיחות מסוכנות. בעל הרכב יוכל לבחור להכריז על הרכב כ"אובדן להלכה". המשמעות היא שהרכב יימכר לסוחר רכב, למטרה של פירוק לחלקים, ובעליו יקבל את שוויים.

בעקרון, רכב שהוגדר "אובדן להלכה" יכול לחזור לכביש אם עבר תיקון, בכפוף לאישור נוסף של שמאי בתום העבודות.

לסיכום, ברור שהחלק הכי חשוב כשמדברים על טוטאל לוס, הוא שהנוסעים ברכב ייצאו ממנו בריאים ושלמים. לצערנו, כשמדובר בנזק כל כך דרמטי לרכב, לא תמיד זה המצב. כך או כך, לפעמים אחוזי נזק בודדים יכולים להכריע בין פיצוי מלא לבין פיצוי חלקי של הרכב, ולכן המקצועיות של שמאי הרכב והבחירה בחברת הביטוח הנכונה, כל כך חשובים.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

הצטרפו עכשיו
לקבלת המלצות והטבות ישירות למייל

מתעניינים בקשר ישיר וקבוע?... הצטרפו גם לאינסטגרם!

פוסטים אחרונים