פסטיבל הולגאב ליצירה ישראלית אתיופית 15-21 בדצמבר בירושלים

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp
מאת חנה קלופפר
העושר של התרבות האתיופית בארץ והכישרונות של בני הדור הראשון והשני לעלייה האתיופית נחשפים בפסטיבל הולגאב שמתקיים זו השנה השביעית בירושלים, בהפקת בית הקונפדרציה,והמנהל האומנותי אפי בניה.
היצירות של הדור הצעיר באות לידי ביטוי בתחום המוסיקה, המחול והתיאטרון.
את הפסטיבל השנה תיפתח אסתר אווקה – מהזמרות האתיופיות הפופולריות ביותר באתיופיה ומחוצה לה. אווקה מכונה “מלכת הפופ של אתיופיה” וגם “אריתה פרנקלין האתיופית”. היא החלה את הקריירה שלה כנערה בסוף שנות השבעים כששרה במסגרת להקות שונות, ביניהן להקת “רוחה” הידועה. היא הופיעה במועדונים ובמלונות המרכזיים של אדיס אבבה ובהמשך פתחה בקריירת סולו מצליחה שהבליטה את סגנון השירה המזוהה עמה, המזכיר זמרות אתיופיות גדולות אחרות כביזונש בקלה.
ב-1981, לאחר שנואשה מהאווירה הפוליטית תחת שלטון החונטה הצבאית, עזבה אווקה את אתיופיה והיגרה לארה”ב, שם זכתה להצלחה גדולה בקרב הקהילות האתיופיות. היא מתגוררת כיום בלוס אנג’לס והוציאה עד כה כ-24 אלבומים. רבים משיריה נחשבים להמנונים לא רשמיים באתיופיה, שם היא זוכה לפופולריות רבה עד היום. כשחזרה לראשונה לאדיס אבבה לסדרת הופעות ב-1997 ציפו לה מאות מעריצים בשדה התעופה ועשרות אלפים גדשו את הופעותיה, ומאז היא מופיעה בקביעות בארץ הולדתה.(יום חמישי, 15.12.16, אולם שרובר- תיאטרון ירושלים, 21:00)
מופע מוזיקלי בהפקה מיוחדת לפסטיבל הוא “אתיוביט אורקסטרה: אלמיטו – עולם ומלואו”, חגיגה חד-פעמית ורבת משתתפים המציגה את העושר והגוונים הרבים של התרבות האתיופית והמוזיקה האתיופית האותנטית, עם מיטב היוצרים הישראלים. בחגיגה זו ישתתפו חברי ההודנא אורקסטרה, המנגנים מוזיקה מקורית המושפעת ממקצבים אפריקאיים, יחד עם אנסמבל “עד-יבוא” (Adyabo), המנגן מוזיקה אתיופית מסורתית, ואורחים ובהם: טספייה נגטו, כוכב עולה סצנת המוסיקה האתיופית בישראל, והרקדנית אביב אבבה יוסף. (מוצ”ש, 17.12.16, התחנה הראשונה ירושלים, 21:00)
המופע טספה (“תקווה” באמהרית) יוקדש לתור הזהב של המוזיקה האתיופית. הסקסופוניסט והזמר אבטה בריהון, מהמוזיקאים הבולטים שעלו לישראל מאתיופיה, מוביל אנסמבל נגנים צעיר, ביניהם הזמרת המבטיחה קנובש, במחווה למוזיקה האתיופית של שנות השישים ותחילת שנות השבעים, לפני עליית החונטה הצבאית לשלטון. בשנים אלה ספגה המוזיקה האתיופית השפעות מגוונות של מוזיקת פופ, רוק וג’אז, כשכוכבי-על מקומיים כמחמוד אחמד, אלמיהו אשטה ואסתר אווקה יצרו שירים ששילבו השפעות אלה בשיריהם, הנחשבים עד היום לפופולריים מאד באתיופיה. (יום ראשון, 18.12.16, בית הקונפדרציה, 19:00)
במופע ייחודי שבה מאיה דוניץ ליצירות לפסנתר מאת הנזירה אמהוי צגה- מרים גברו, אגדה ירושלמית המתגוררת בכנסיה אתיופית בירושלים. דוניץ, מלחינה, פסנתרנית ואמנית סאונד מהמקוריות והמבריקות ביותר בזירה המקומית, מעלה בשנים האחרונות ברחבי העולם רסיטלים לפסנתר סולו המציגים את המוזיקה המופלאה של המלחינה אמהוי צגה, יצירות הנעות על הציר שבין מוזיקה מערבית קלאסית, מוזיקה אתיופית מסורתית ומוזיקה נוצרית. דוניץ תארח במופע את המוזיקאי אסף תלמודי, שינגן באקורדיון, ואת הזמרת היווט מקונן. (יום ראשון, 18.12.16, בית הקונפדרציה, 21:30)
מופע קצבי של מוזיקת אפרו-סול יהיה זה של להקת AvevA עם הזמרת הסולנית אבבה דסה. הלהקה מציגה מופע חושני ומלא באהבה ומתמקדת בקצב בועט ומשחרר, בו הגרוב האפריקאי מתמזג בביטים האורבניים של תל- אביב. הסולנית אבבה דסה מבצעת בקולה הנדיר שירים רבים באנגלית ובאמהרית, אשר עוסקים בעיקר במוטיב החופש. הלהקה מופיעה מזה שלוש שנים ובימים אלו עובדת על הקלטת אלבומה הראשון בהפקתו של יוסי פיין. (יום שני, 19.12.16, בית הקונפדרציה, 19:00)
אנסמבל “עד-יבוא” (Adyabo), הרכב מוזיקלי ייחודי המתבסס על טהרת המוזיקה האתיופית השורשית והמסורתית, יעלה מופע של עיבודים מסורתיים לצד עיבודים מודרניים בסגנונות מוזיקליים מאזורים שונים באתיופיה: Adyabo (כשם האנסמבל), טיגריי, אמהרה, גורגה, ווליטה, אורמו ועוד. בהופעותיו של האנסמבל משולבים גם מחול ושירה, ואילו חבריו מנגנים בכלים אתיופיים עתיקים: מסינקו ,כלי מיתר אחד דמוי כינור ; קרר,כלי מיתר בעל 5 מיתרים דמוי נבל הידוע עוד מתקופת דוד המלך; וושינט, חליל אתיופי העשוי מקני סוף. (יום שני, 19.12.16, בית הקונפדרציה, 21:30)
אנסמבל המוזיקה הישראלי-אתיופי “תזטה” (“געגועים” באמהרית) בניהולו האמנותי של אבטה בריהון, הוקם לפני שנתיים על ידי בית הקונפדרציה כדי לשמש במה לתרבות המוזיקלית הישראלית-אתיופית המתחדשת. האנסמבל יארח את שלמה גרוניך למופע שיתקיים ב”צוללת צהובה”. האנסמבל מכוון את יצירתו אל לבה של המוזיקה האתיופית המסורתית וחברים בו נגנים המנגנים בכלים אתיופיים עתיקים וייחודיים, וביניהם קרר, הנבל האתיופי שלפי המסופר מנגנים בו עוד מימי דוד המלך, המסינקו בן המיתר האחד ומערכת כלי ההקשה קברו. (יום רביעי, 21.12.16, צוללת צהובה, 22:00)
במת המחול בפסטיבל תוקדש לערב ובו שתי עבודות: Armija (“צעדים” באמהרית) של להקת המחול ביתא ו- “Black Label'” מאת עפרה אידל ובביצוע הרקדן- יוצר צ’ולוט /צביקה היזיקיאס, יוצא אנסמבל בת-שבע.
היצירה Armija של דגה פדר מציגה קומפוזיציה מודרנית השואבת את שפת התנועה שלה מתוך אלמנטים של המחול המסורתי של שבט הטיגראי באתיופיה. במרכז העבודה עומדת דמות שהיא ספק אֵם ספק מובילת להקת ציפורים-רקדניות המרחפות אחריה בחלל לאורך מסלולי נדידה בלתי נראים. המחול נע בין קטבים של פחד וחוסר אונים המתפרצים כאשר הלהקה מאבדת את מרכזה, לבין רגעים של בטחון בחיק האם, המתגלמת לסירוגין בגופן של הרקדניות השונות. בעבודתה זו יוצאת דגה פדר, שהיא גם זמרת-יוצרת וציירת, מלקסיקון התנועה של המחול האתיופי ונשענת על דימויים מהתרבות האתיופית, אך יוצרת וריאציות עכשוויות ומפתיעות ברעננותן.
היצירה “Black Label” מאת עפרה אידל בביצוע הרקדן היוצר צ׳ולוט/ צביקה היזיקיאס, משלבת תיאטרון, מחול והומור, ומזמינה את הצופה לחוויה בלתי שגרתית באמצעות התבוננות בחייו דרך גופו של האחר. סיפורים משעשעים ומטלטלים על השונה בחברה דרך עיניו של צ׳ולוט/ צביקה היזיקיאס, אשר עבר מסע אישי וחברתי יוצא דופן. מוסיקה: יניב שינפלד. (יום שלישי, 20.12.16, ליאו מודל, 21:00)
בתחום התיאטרון יעלה תיאטרון הולגאב בבכורה את ההצגה “פליטים” מאת משה מלכא, מנהלו האמנותי של התיאטרון, ובבימויו. ההצגה מתנהלת בשלוש שפות: טיגרית, אנגלית ועברית, והיא מציגה הזיה על רווק שבור לב וארבעה פליטים מאריתריאה שכוחות הבטחון מנהלים מרדף אחריהם. הפליטים המותשים והרעבים נקלעים אל ביתו של אבי הרווק הרומנטי, ובתוך הבית נחשפים פצעי המסע, מאבקי כוחות וחשדות, וגם פרשת אהבה עדינה הנרקמת בין אבי הרומנטיקן לטוטי הפליטה היפהפיה. זוהי אגדה אורבנית רלוונטית ואמיתית מאוד על מפגש בין עולמות וזהויות שקורסות בתוך לילה הזוי אחד בתל-אביב. (שחקנים: תהילה ישעיהו-אדגה, אימוס איינו, חלי אמרש סינקה, טמסגן סנבטו, אבי פומברג).
המופעים בבית הקונפדרציה ירושלים: 
יום שלישי, 20.12.16,  19:30, יום רביעי וחמישי  21-22.12.16,  20:00
יום חמישי, 28.12.16,  20:00, יום שלישי, 3.1.17,  20:00
תיאטרון ענבל (ת”א): יום רביעי, 11.1.17, 20:30 פסטיבל הולגאב ה-7 ליצירה ישראלית-אתיופית
15–21 בדצמבר 2016
ביתא
ביתא
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

הצטרפו עכשיו
לקבלת המלצות והטבות ישירות למייל

מתעניינים בקשר ישיר וקבוע?... הצטרפו גם לאינסטגרם!

פוסטים אחרונים