טוקיו-תל אביב מחווה ליוצרת היפנית הגדולה קיי טאקיי

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

קיי טאקיי תגיעה לישראל עם בן זוגה לאז ברזר לשתי הופעות בסוזן דלל.

קיי טאקיי (KEI TAKEI), מגדולות יוצרי ויוצרות המחול בעולם, מראשוני המחול הפוסט מודרני, אשר השפעתה על עולם המחול, כיוצרת מחוננת ורקדנית מבריקה, גדולה  ומרגשת, תגיע לשתי הופעות בישראל, בהזמנת נמרוד פריד/ להקת תמי ובסיוע מועצת הפיס לתרבות ואמנות.

קיי טקאי החלה את הקריירה שלה כשהייתה בת 12 שנים בטוקיו,יפן,  כתלמידת חטיבת ביניים בבית הספר האופנתי לילדות של Oyu Gakuen. היא כינסה קומץ של בני כיתתה והצעידה אותם מסביב לאולם ההתעמלות, במה שהיא כינתה “מצעד החברים הטובים.”

אביה, לימד אותה (היא השנייה מבין שלושה אחים) ציור. ואמה, לימדה אותה את סודות גידול הירקות בגינה. טקאיי נרשמה לבית הספר למחול Sakaki שם היא למדה אינספור סוגי ריקודים, בניהם ריקודי עם, בלט, ואת הדקויות של ריקוד buyo, או ריקוד קלאסי יפני. לאחר הטרגדיות של המלחמה ביפן, עולם המחול של יפן החל בחיפוש עיקש אחר ביטוי עצמי ובסופו של דבר, גילוי עצמי. וכך, סוג חדש של מחול ניסיוני פרץ מיפן, בבת אחת ובמהרה.

טקאיי מאסה בצורות הריקוד החדשות הללו וברקדנים שצבעו את גופם בצבע לבן גיר, התנועות בהילוך איטי, כמו בטראנס, והחושך שליווה אותם, העניק להם אסתטיקה קודרת. טאקיי רצתה שהריקוד יהווה כמעין מצלמה של חיים, ילכוד כנות כשההשראה היא בתנועה.

מתחילת דרכה ככוריאוגרפית טקאיי קבלה מענקים מן הקרן הלאומית לאמנויות (מדי שנה מאז 1975), מועצת מדינת ניו יורק לאמנויות, מדי שנה מאז 1976, תכנית השירות הציבורי Creative האמנים, ופעמיים מלגת פרס גוגנהיים.

היא קיבלה הזמנות להופיע וליצור בתיאטראות מחול, להקות מחול באמריקה, הולנד, גרמניה, ישראל, בלגיה, סקוטלנד, הונג קונג.

הקריירה שלה מתפרסת על פני כ-70 ערים בארצות הברית ו -17 מדינות בעולם. היא הופיעה  בפני קהלים קאמריים אינטימיים, לצד קהלים עצומים של כ- אלף איש ויותר, בסנטרל פרק, ניו יורק, כמו גם בקיסריה, ישראל.

ב- 1985, הוזמנה  טאקיי עם להקתה להופיע ביפן, בהזמנת קרן הידידות יפן- ארה”ב. למשך 7 שבועות, של הופעות, סדנאות, וניסיון במחקר.

טקאיי נחשבת לאמנית המופיעה תדיר בעשרות אוניברסיטאות בעולם ונמנית על הסגל של פסטיבל המחול האמריקאי ועוד.

“ההצלחה של טקאיי כ״רקדנית מן העם״ של העולם הייתה מרהיבה. נטועת תחושה חדשה של זמן ותזמון, מערכת יחסים חדשה ומשמעותית בין רצפת הרקדן, עם שימוש במקורות רחוקים כמו שירי ילדים, מזמורים בודהיסטים, או תחרויות היאבקות בסגנון סומו,. לא buto, לא אוונגרד ולא פוסט מודרני”…

״קיי טקאי הפכה כוריאוגרפית אוונגרדית מובילה בניו יורק ב- 16 השנים האחרונות, מאז שעזבה את טוקיו כדי ללמוד וליצור ריקודים בניו יורק. ריקודה ”אור‘’, רחב היריעה, (שקטע מימנו תעלה בתוכניתה בישראל) הוא עבודתה המייצגת והחשובה ביותר, זוהי סדרת עבודות שהחלה בשנת 1969. “סט פולחני מוחלט שנותן תחושה של צילום מרחבי וקומפוזיציות במרחב, ותנועות מיידיות כשל ילד שמזדהה מיידית לחפצים רגילים” (ניו יורק טיימס , 1982)

בביקורה בישראל, תעביר קיי טאקיי שלוש סדנאות שתעסוקנה ביצירתה הייחודית. הסדנאות תתקיימנה בסמינר הקיבוצים, ביה״ס לאמנויות המחול, באקדמיה למוסיקה ומחול, ירושלים, ובמרכז רעים.

בהופעותיה בארץ תעלה קיי טאקיי שני ריקודי סולו: ״רוחצת האורז״ ו ״רצה דרך האדמה״ ותופיע בדואט ״אור # 14- שדה אצטרובלים״, עם לאז ברזר– בן זוגה לחיים ולבמה, רקדן, שחקן בתיאטרון, בטלוויזיה ובקולנוע, כוריאוגרף, מוסיקאי, ומנהל שותף של להקתם –  ״קיי  טאקיי האדמה הנעה״ . ברזר הופיע עם קיי טאקיי ברחבי העולם ועבודותיו הוצגו ביפן, ארה״ב ואירופה.

קיי טאקיי, זוכה להוקרה ולתגובות נפלאות מהקהל והתקשורת ברחביי העולם, במשך למעלה מ 45 שנים. היא פרצה לתודעת המחול הבינלאומי בסוף שנות ה 60 ומאז היא יוצרת את יצירת חייה ״אור״,  בשפת מחול אותנטית, טוטאלית  ויוצאת דופן. יצירתה נפרשת על פני 44 פרקים ולאחרונה העלתה בבכורה את ״אור # 44״. יצירתה נעשית גם בעבור להקות ברחבי העולם בניהן NDT בהולנד והלהקה הקיבוצית בישראל.

בנוסף, יעלה נמרוד פריד,  בשתי הופעות אלו, את יצירתו ״טניס״, בבכורה ישראלית, בביצוע הרקדנית/ יוצרת נועה שביט.

נמרוד פריד רקד והופיע עם קיי טאקיי ולהקתה ״האדמה הנעה״ במשך 5 שנים, בשנות ה- 80 בניו יורק, ארה״ב ויפן.

 נמרוד פריד/ להקת תמי: הופיעו בשנים האחרונות בפסטיבלים ובאירועי תרבות, בחמש יבשות, ביותר מ 25 מדינות ברחבי העולם ביניהן באוסטרליה, יפן, ארה״ב, סין, הודו, דרום אפריקה, ספרד, גרמניה, קרואטיה ובישראל (פסטיבל ישראל, ״חשיפה בינלאומית״, פסטיבל עכו, פסטיבל כרמיאל ועוד).

קיי טאקיי באולם ירושלמי במרכז סוזן דלל ב23 בנובמבר וב24 בנובמבר .

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

הצטרפו עכשיו
לקבלת המלצות והטבות ישירות למייל

מתעניינים בקשר ישיר וקבוע?... הצטרפו גם לאינסטגרם!

פוסטים אחרונים