תעשיית הקוסמטיקה בישראל מעצמת הייטק וטכנולוגיה! הידיעה הכי משמחת עבורי כמי שמשתמשת ומסקרת מוצרי טפוח רבים, שלמרות שרוב הנשים בישראל מכירות את המותגים הכי נוצצים ויוקרתים בעולם כמו: בוב בראון קליניק, לנקום ועוד… מסתבר שדווקא ביצוא מוצרי קוסמטיקה איכותיים אנחנו מובילים ומצליחים בקנה מידה מעורר השראה, הסוד טמון לא רק במשאב הנדיר שלנו ים המלח, אלא בתעשייה ישראלית מתקדמת.
מידע של אגוד מסחר המסחר והתעשייה מציין כי בשל קשיים רגולטוריים דווקא יש נסיגה של כ- 10% ביצוא ענף הקוסמטיקה הישראלי בשנת 2015, עם המידע הפסימי הזה נסעתי לסייר במפעלים הכי מצליחים בסצנה הישראלית, אלו שבחו"ל הם למרות זאת מבוקשים, נחשקים ויוקרתיים בעניי צרכניות רבות בעולם.
רקע ומידע קצר: עיקר הצניחה ביצוא הייתה למדינות מזרח אירופה ורוסיה, צניחה של כ- 31% ביצוא הקוסמטיקה למדינות האיחוד האירופי, לעומת צמיחה ביצוא לאסיה ב 14%
מנתוני ההתאחדות: עיקר יצוא הקוסמטיקה הישראלית בשנת 2015, הופנה בעיקר למדינות האיחוד האירופי (40%), צפון אמריקה (31%), אסיה (14%), ולמדינות המתפתחות – מרכז ודרום אמריקה, אפריקה ושאר העולם (7%).
אחד הטענות החמורות של מנהל האיגוד בתחום מוצרי הצריכה, שהירידה טמונה ברגולציה לקבלת רישיונות ותנאים בארץ ולא סיבות פוליטיות אנטי יהודיות בחו"ל. ירידה ביצוא ב546 מיליון בשנה אינה בכך, האם אלו הן רק הסיבות? איני יכולה לענות על שאלה זו, אבל כן אוכל לומר שזהו אחד הסיורים המרתקים עבורי, לבקר בתעשייה שאין לנו מידע על "מאחורי הקלעים" רק בשימושה היומיומי...
סה"כ מעסיקים בענף כ- 10 אלף עובדים באופן ישיר ועקיף. מחזור הפעילות השנתי מוערך בכ- 4 מיליארד שקל, כאשר כ- 50% מהייצור מופנה לייצוא. הרווח הנקי של כלל התעשייה, מוערך בכ- 5%-2% מהמחזור.
תעשיית התמרוקים בישראל נכון ל- 2015, מורכבת מכ- 80 מפעלים, בקרנו בארבעה ריחניים, נקיים, יפים ומסבירי פנים.
מנהל איגוד מוצרי הצריכה והבנייה, המנהל את ענף הקוסמטיקה בהתאחדות התעשיינים, עדי שאולי: "ענף התמרוקים בהתאחדות התעשיינים מקדם בימים אלו חקיקה לקיצור תהליכי ביורוקרטיה
כבר היום רבים מהתעשיינים עומדים בסטנדרטים ובדרישות הרגולציה על מנת לייצא לחו"ל. המפעלים שבקרתי בהם מסבים גאווה לתעשייה הישראלית ככלל ולתעשיית התמרוקים בפרט".
בכל מפעל פגשנו מלחי הארץ שעושים את עבודתם למרות הקשיים:
בעלי מפעל "פאר פארם", חביב פאר: "מדינת ישראל נחשבת כיום לאחת המדינות המובילות בעולם בתחום הקוסמטיקה, בין השאר בזכות ים המלח, אשר מהווה משאב טבעי נהדר למוצרי טיפוח.
מפעל "פאר פארם"- קיים מ1991, מייצר מספר מותגים, כגון "אנדריאה מילנו", "Frulatte", "ספא פארמה" ו- "ארגני קאר". בסדרת המוצרים של המפעל מעל 7,000 פריטים, המיוצאים לכ- 20 מדינות. ביניהן: ארה"ב, קוריאה, סין, שוודיה, פולין, צרפת, הונג-קונג, סינגפור, דנמרק, גרמניה, אוקראינה, רומניה ועוד.
מבעלי מפעל "ספא קוסמטיקס", יקי שקלרש: "ענף הקוסמטיקה בישראל מתפתח, אבל ישנם חסמים ממשלתיים גדולים היינו רוצים שגם בישראל יאומץ התקן האירופאי במלואו".
- מפעל "ספא קוסמטיקס"-קיים מ 1988 בסדרת המוצרים שלו מעל 80 מותגים שונים, הכוללים כ- 700 פריטים שונים, המיוצאים בעיקר לצפון אמריקה לרשתות ארציות, אנגליה, פולין, גרמניה, הונג קונג, סין ועוד.
מבעלי מפעל "א. משי", ירמיהו מזרחי: "תעשיית הקוסמטיקה בישראל מאוד חדשנית ומאוד מפותחת. בכל העולם מעריכים מאוד את מוצרי הקוסמטיקה הישראליים, בפרט בתחום מוצרי טיפוח השיער, שם אנחנו יוצרים פריצות דרך של ממש. עם זאת, הרגולציה הממשלתית מקשה מאוד על התעשייה להתקדם. נשמח לעזרה הן במענקים ועזרה בתערוכות בחו"ל והן בצמצום הרגולציה הנדרשת ליצוא לחו"ל".
מפעל "א. משי"- מייצר את המותג "מון פלאטין", מ 1994 בסדרת המוצרים שלו, מעל 600 פריטים, המיוצאים לכ- 50 מדינות. ביניהן: ארה"ב איטליה, ספרד, בלארוס, רוסיה, גואטמאלה, אקוודור, מקסיקו, קנדה, קפריסין, יוון, ליתואניה, סלובקיה, צ'כיה ועוד.
הבחירה שלי מוצרי טפוח ישראלים
תודה למיכל סבן, דוברת התאחדות התעשיינים, לצוות ההתאחדות על המידע וארגון סיור למפעלים.