בכנס של משרד התיירות שנערך היום בתל אביב, נכחו ראשי תחזוקת אתרי תיירות מכל רחבי הארץ. ביניהם, ראשי ערים רבים: ראש עיריית תל אביב – מר רוני חולדאי, ראש עיריית עכו – מר שמעון לנקרי, ראש עיריית אילת – מאיר יצחק הלוי, מנכ"ל משרד התיירות, הדוברת ועוד אישים רבים אשר קידום התיירות בישראל הנו נר לרגליהם. הכנס הוא תוצר יוזמה מבורכת של משרד התיירות, ברשותו של השר דר' עוזי לנדאו, שמטרתו הצגת תוכנית פעולה משותפת ונקיטת צעדים לשיפור המרחב הציבורי במוקדי תיירות חשובים.
משרד התיירות מבטיח שינוי במדיניות, השקעות בתחזוקה ושימור מוקדי תיירות במרחב הציבורי. יעל דן הנחתה את הכנס, לדברי מנכ"ל משרד התיירות ההכנסות מתיירות פנים השנה הן כמיליארד ש"ח. תל אביב יפו עומדת במקום השני מבחינת כמות המבקרים, לאחר הכותל בירושלים. בכנס, העיר תל אביב יפו משמשת כמודל דוגמא לשימור אתרים. לדברי חולדאי: ״תל אביב פועלת ופעלה לשימור ותחזוק מקומות ישנים כמו: שד' רוטשילד, רחוב אלנבי, או רחבת הבימה, ולא השקעה בבנייה חדשה של מקומות. לא בניתי מקומות חדשים בתל אביב, רק שיפצתי ושדרגתי, ככה המבקרים הפכו לתיירים קבועים בעיר. טיפול במרחב הציבורי זו אושיה של תרבות ואיכות חיים, טיפוח המרחב משרת את כולם, זהו שירות בסיסי לכלל האוכלוסיה, לכן הדבידנט הפוליטי הוא הגדול ביותר מכך.
ואם כך לתושבים, קל וחומר לתיירים".
דברי רון חולדאי יוצרים בי תקווה למרחב ציבורי נקי יותר, מטופח ומזמין יותר. ישנן ערים בארץ הזקוקות לשיפור מידי בנושא תחזוקה וניקיון. תיירים שרואים מקום בפעם הראשונה, זה מה שנקלט וזה מה שנזכר בתודעה שלהם – לעולם לא תהיה הזדמנות נוספת לעשות רושם טוב. שימור ותחזוקה זה דבר בסיסי להגברת התיירות בארץ. רוני חולדאי ראש עריית תל אביב יפו השכיל להבין שטיפול בסיסי בשירותים כמו שמירה על הניקיון זה המפתח להגברת התיירות אך לדעתי הדרך להגשמת החזון עוד ארוכה. כולנו מודעים למציאות הגאו פוליטית, אבל בכל זאת ולמרות זאת תפקידנו להשתדל יותר. מנכ"ל משרד התיירות, מר הלוי, מבטיח להעביר את בעלות החברה לשימור תל אביב לבעלות עיריית תל אביב יפו, בגלל הצלחתה במשימה לניצול התקציב לשיפור תשתיות ותחזוקת המרחב הציבורי בעיר.
מנכ"ל משרד התיירות מצהיר שהעיר עכו תגיע להצלחה בתיירות כמו ההצלחה של תל אביב יפו. ההנחיות שקבלו מהשר השנה מתמקדות בשתי פעילויות עיקריות: האחת, הורדת מחירי התיירות והשניה,תחזוקת מבנים סביבתיים. משרד התיירות השקיע מיליוני שקלים בתחום, לא השקעת כסף רבה היא זו שתעודד את התיירים, אלא התנהלות נכונה של השקעות בדברים ה"קטנים", כמו; שירותים ציבוריים או גינת נוי במרחב הציבורי. ללא זה, כל ההשקעה בתיירות כמו בבתי המלון ובצימרים אינה יעילה, וזאת לעומת ההשקעה באותם דברים בסיסיים של המרחב הציבורי. מטרת השיווק במשרד התיירות היא להביא תיירים. ואכן, המשרד מעסיק מעל ליותר מעשרים משרדי שיווק בעולם, אשר פועלים ללא לאות, בשילוב עיתונאים, יחצ"נים ואנשי תקשורת הפועלים לקידום התיירות בארץ. תיירות פנים – מפיקה המון פרויקטים תיירותיים, כמו: דרום אדום, מרתון ירושלים, תחרות רוכבי אופניים ועוד. החשיבות הגדולה בכך היא להפוך מקומות בארץ לאטרקטיביים יותר, כך שיגיעו אליהם במיוחד כמות תיירים רבה יותר. פיתוח תשתיות ציבוריות זו הזרוע המבצעת ולכן שיקום תחזוק ופיתוח מקומות ואתרים כמו ים המלח, הוא עוגן חשוב לתיירות. לאחר הזנחה ותחזוקה לקויה ומבישה משרד התיירות ישקיע בשנים הבאות באזורים; לדברי המנכ"ל "רק לרשת מלונות "פאטל" יש 1200 חדרים באזור ויש עוד רשתות באזור ים המלח המסוגלות לקלוט תיירים רבים, אך לא משנה לאן יגיעו התיירים ללון, אם הלכלוך בחוף והסביבה החיצונית ניראת רעה ומוזנחת אז חטאנו במטרה. זו ההתמקדות שלנו כיום, זו המטרה אליה אנו שואפים, הרעיון של המהפך הוא בשינויי של מדיניות המשרד הוא בתחזוקה, לפני השקעה בתשתיות חדשות. משרד התיירות השקיע מעל ל 500 מיליון ש"ח ב 3 שנים אחרונות עבור פרויקטים בערים מרכזיות ובינהן; ירושלים, אילת, עכו, נצרת, טבריה וסובב כנרת. פיתוח נישות כמו רוח מדברית, דרך הבשורה, יין, שבילי אופניים, מיקוד במיקרו פרויקטים ומודל תחזוקה דירפנציאלית. השקעה בבתי מלון ובצימרים ללא תחזוקה בסביבה החיצונית זו בושה שמרחיקה את התיירים לכאן וממתגת אותנו כמדינת עולם שלישי. אילת בעלת מתחם הכולל 20,000 חדרי ארוח, הישג מרשים אך החוף וניקיון הסביבה החצונית חשוב לא פחות מניקיון ותחזוקת החדרים המרשימה הקימת במלון. אסתטיקה בסביבה ,גינות, פרחים, פחי זבל במרחבים ציבוריים, שירותים ציבוריים, הם ההשקעה העדיפה הראשונה וההכרחית. משרד התיירות רואה בעיר תל אביב יפו מודל לחיקוי של המדיניות, אליה ישאפו ליישם בכל הערים.
לסיכום הכנס: משרד התיירות ונציגי הציבור בראשי הערים, השכילו להבין שהכול מתחיל בחינוך. חינוך ותפיסה מדינית הדוגלת בניקיון וטיפוח המרחב הציבורי, ולא רק הפרטי, הם שיגדילו את כמות המבקרים והתיירים שירצו להמליץ לאחרים לבוא או לחזור ולבקר כאן. תייר בא לסביבה ולא למלון, מלון הוא רק אמצעי, ולא התחום העיקרי בתיירות. כנס זה מבורך, הכנס מהווה פתח לתקווה ושינוי, שינוי בתפיסה הוא המפתח להצלחת הדרך המשותפת של שמירה על הטבע הסביבה, שלנו כאזרחים ולנו כתיירים.
לעדכונים נוספים, מידע ושיתופים ממגוון נושאים, תנו לנו לייק ב 106center.