לימודי קַיָּמוּת – כדי לממש יעדי פיתוח בני קיימא

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

יעדי פיתוח בני קיימא – SGDs (the Sustainable Development Goals) – שמועד השגתם נקבע לשנת 2030, נוצרו כדי למפות שורה של יעדים שיתמודדו עם האתגרים החשובים בעולם. יעדים אלה כוללים את הנושאים הבאים: סיום העוני, מתן גישה לחינוך, הגנה ושמירה על החיים, תיקון אי שוויון והתמודדות עם שינויי אקלים.

אתם מתעניינים בלימודי קיימות כי אכפת לכם מכדור הארץ? אתם בדרך הנכונה. לימודים אלה מציעים לכם קריירה שתאפשר לכם לחולל שינוי משמעותי בסביבה, בכלכלה ובחברה. 

מי יצר את ה-SDGs

יעדי פיתוח בני קיימא נוצרו בשנת 2012 בריו דה ז׳נרו, במסגרת וועידת האו״ם לפיתוח בר קיימא. יעדים אלה שימשו כתחליף ליעדי הפיתוח של המילניום – MDGs (the Millennium Development Goals), שנוצרו כחלק מהמאמץ העולמי להילחם בעוני וברעב.

כיצד עוקבים אחר התקדמות ה-SDGs?

באינטרנט יש אתר בשם SDG Tracker. בתוך אתר זה יש לינק שנקרא  Our World in Data database, ובו מוצגים נתונים של כלל המחוונים (האינדיקטורים). נתונים סטטיסטיים אלה נאספים מהאו״ם ומארגונים בינלאומיים רשמיים אחרים, ויוצרים פלטפורמה פרסום המציעה גישה פתוחה וחופשית למעקב אחר ההתקדמות העולמית להשגת ה-SDGs. פלטפורמה זו מאפשרת לציבור לראות איך פועלת המדינה שלו, כך שיוכל להטיל אחריות על ממשלתו, אם זו לא תצליח לבצע שינויים.

מה יקרה אם המדינות לא יצליחו להגיע ל-SDGs?

למרבה הצער קיים סיכוי גבוה שרבים מה-SDGs לא יושגו עד 2030. אמנם, זה לא לגמרי קשור למגפת הקורונה, אבל אין ספק שהקורונה הגבירה את אי השוויון העולמי והקשתה על המעקב אחר הנתונים הקשורים ל-SDGs. למרות זאת, עדיין חשוב שיעדים אלה ימשיכו להתקיים כי הם מזכירים לנו מהן התקוות והמטרות שלנו לאנושות כולה, ועוזרות לנו לשאוף למשהו טוב יותר.

חשיבה עיצובית (Design Thinking) – כיצד היא יכולה לעזור לפיתוח בר קיימא?

במהלך החשיבה על פיתוח בר קיימא, נקיטה בגישה של ׳חשיבה עיצובית׳ עשויה להיות כלי מפתח. סוג זה של חשיבה יכול לשמש חברות טכנולוגיה המנסות לפתור בעיות ולמצוא פתרונות חדשניים לבעיות עולמיות.

מה ההבדל בין קיימות ל-ESG?

ESG (Environment, Social & Governance) – ובעברית, ׳סביבה, חברה וממשל. כך שניתן לראות חפיפה מסוימת בין ESG ל׳קיימות׳. ההבדל העיקרי בין השניים הוא ש-ESG הוא ספציפי וניתן למדידה ואילו ׳קיימות׳ היא מונח רחב ומעורפל יותר. המשמעות היא שחברות יכולות להשתמש בקריטריונים של ESG על מנת לקבל החלטות ממשיות ולנקוט בצעדים שיהפכו את החברה לירוקה ולאתית יותר הנוקטת בשיטות ממשל טובות יותר.

מהי בנייה בת קיימא?

קיימות בבניה היא נדבך חשוב בפיתוח כי בעזרתה ניתן לבנות עולם ידידותי יותר לסביבה עבור הדורות הבאים. בנייה בת קיימא כרוכה בשימוש בחומרים מתחדשים וממוחזרים, תוך התחשבות בסביבה המקיפה את אתר הבנייה ובכמויות האנרגיה והמשאבים שישמשו את הבנייה.

מה נחשב לבניין ירוק?

לפי ההגדרה של ׳המועצה העולמית לבנייה ירוקה׳, בניין ירוק הוא ״בניין שבעיצובו, בבנייתו או בתפעולו, מפחית או מבטל השפעות שליליות ויכול ליצור השפעות חיוביות על האקלים והסביבה הטבעית שלנו.

יש מגוון של תכונות שיכולות להפוך את הבניין לירוק, כולל שימוש באנרגיה מתחדשת, בחומרים לא רעילים ובאמצעים המפחיתים את הפסולת.

מהי המשמעות של כלכלה בת קיימא?

הכלכלה היא היבט חשוב בקיימות. כלכלה בת קיימא לא מעדיפה צמיחה כלכלית במחיר של פגיעה בגורמים חברתיים, סביבתיים ותרבותיים, ומנסה למצוא איזון נכון בין צמיחה לאחריות.

גישה שכזו, התומכת בהפחתת בזבוז, מאמץ, זמן וכסף, טובה ויעילה לא רק לכדור הארץ אלא גם לתאגידים הגדולים.

המאמר נכתב באדיבות האתר https://sustainabilitystudies.net/

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

הצטרפו עכשיו
לקבלת המלצות והטבות ישירות למייל

מתעניינים בקשר ישיר וקבוע?... הצטרפו גם לאינסטגרם!

פוסטים אחרונים