במסיבת עיתונאים שנערכה השבוע, נמסרו פרטים על הסרטים והיוצרים העולים לשלב הגמר ב-18 קטגוריות שונות בתחרות "פרסי אופיר" של האקדמיה הישראלית לקולנוע לשנת 2014. במסיבה זו הוכרז פרס על מפעל חיים ליהודה ברקן, שיוענק לו במעמד הטקס הקרוב.
שנת 2014 התברכה בכמות מרשימה של פרויקטים קולנועיים והישגים. מר איתן אבן, יו"ר האקדמיה, מסר: "בתחרות השנה משתתפים 36 סרטים עלילתיים, 40 סרטים עלילתיים-קצרים ו-48 סרטים תיעודיים, יבול של שנה מבורכת שלא הייתה כמוה. לא מדובר רק בכמות הכללית, אלא גם ברמת הסרטים הנפלאים. השנה, יש לנו תחרות קשה ביותר ואני מברך את הפיינליסטים בקטגוריות השונות".
בפסטיבל קאן השנה, יוצגה ישראל עם 5 סרטים: "גט" של שלומי ורונית אלקבץ, "בורג" של שירה גפן, "הרחק מהעדרו" של קרן ידעיה, "את לי לילה" של אסף קורמן ו"הגננת" של נדב לפיד שהתחרו במסגרות התחרויות השונות בפסטיבל. בנוסף, הסרט "מיתה טובה" של טל גרניט ושרון מיימון, התקבל לפסטיבל וונציה.
בטקס שיתקיים ב-21 בספטמבר 2014 במעמד שרת התרבות גב' לימור ליבנת, ראש העיר דר' יחיאל לסרי, ובהשתתפות יוצרים רבים מתחום הקולנוע יוכרזו הזוכים הסופיים בכל הקטגוריות המועמדות לפרס. הטקס ישודר בערוץ 10.
פרס על מפעל חיים לשחקן, הבמאי, המפיק והתסריטאי יהודה ברקן
יהודה ברקן שיחק, ביים וכתב תסריטים לעשרות סרטים אהובים אשר הפכו לנכסי צאן ברזל של הקומדיה בקולנוע הישראלי.
במהלך שנות השבעים ושנות השמונים שיחק בשורה ארוכה של סרטים ישראליים אהובים בהם "לופו" ו"לופו בניו יורק", "כץ וקרסו", "צ'ארלי וחצי", "חגיגה בסנוקר", "בוא נפוצץ מיליון" ועוד. בין הסרטים הנוספים בהם הופיע ישנו הסרט "מלכת הכביש" שיצא לאקרנים בשנת 1971 בו שיחק לצד גילה אלמגור, סרטו של מנחם גולן משנת 1970 "הפריצה הגדולה" והעיבוד הקולנועי לספר "הוא הלך בשדות" שיצא לאקרנים בשנת 1967 בו שיחק ברקן לצד אסי דיין.
במהלך שנות השמונים החל ברקן לביים ולהפיק סרטי מתיחות, בהם "חייך, אכלת אותה", "ניפגש בחוף", "ניפגש בסיבוב", "מצלמה בלי בושה" ו"גברת תפתחי, זה אני". כמו כן במהלך שנות השמונים הפיק וביים סרטי דרמה קומיים שהבולטים שבהם סדרת סרטי "אבא גנוב" והסרט "נשיקה במצ"ח" שבו שיחק ברקן לצד מיכל ינאי.
חמשת הסרטים המועמדים לפרס הסרט העלילתי הטוב ביותר:
"אפס ביחסי אנוש" , זכה לתגובות ציבוריות נרחבות מאז צאתו להקרנים. העלילה מתמקדת בשלושה סיפורים המגוללים את קורותיו של משרד שלישות בבסיס שריון נידח בדרום הארץ לאורך שנה אחת. הסרט מתאר את מאבקי הכוחות, מבחני החברות, וערימות הניירת המרכיבים יחדיו אפוס צבאי, המעמיד בקדמת המסך את עולמן האפור והדמיוני, הקומי והעגמומי של פקידות המשרד. הסרט מועמד גם לשלל פרסים נוספים ביניהם בימוי, תסריט ושחקנית ראשית טובה ביותר.
"גט" סרטם של רונית ושלומי אלקבץ, המככבים כבר שנים בעולם הקולנוע הישראלי. בכל פרויקט קולנועי שלהם ניתן לזהות ביקורת וחשיפה של החיים החברתיים בישראל דרך סיפורם האישי של הדמויות. הסרט הפעם עוסק בדיני ישות. ויויאן היא מסורבת גט. בית הדין והטוען שלה זקוקים לעילה כדי לחייב את בעלה בגירושין, ובאין אחת כזאת, על לויויאן לחכות שנים. סדרת הדיונים בבית הדין הרבני, הופכים למופע קפקאי, קומי, בו ה"נתבע" הוא המחליט היחידי על פסק דינו. הסרט מועמד גם לפרסים רבים ביניהם : בימוי, תסריט, שחקן ושחקנית ראשיים.
"את לי לילה" בבימויו של אסף קורמן. הסיפור מגולל את חייה של חלי. חלי מקדישה את חייה לטיפול באחותה, גבי, הסובלת מפיגור שכלי. כשנכפה עליה לשחרר מעט את הטיפול באחותה, חלל נפער בה וגבר נכנס לחייה. אלא שהקשר המורכב עם אחותה יוצר משולש חולני וטשטוש גבולות המובילים את חלי להבין שאת הקורים הסבוכים בהם היא כלואה היא טוותה בעצמה. הסרט מועמד גם לפרס בימוי, שחקנית ראשית טובה ביותר וצילום.
"יונה", בבימויו של ניר ברגמן, מבוסס על סיפור חייה הסוער של יונה וולך, מהמשוררות הגדולות שכתבו בשפה העברית. הסרט מתמקד בתקופה בה עוד לא הייתה מוכרת אלא בת כפר צעירה, יתומה מאב, שמפלסת את דרכה בעולם השירה העברי. אלו הן שנות השישים ומאבקה למצוא את מקומה מתנהל בטרטוריה גברית , שוביניסטית, מרובת סכסוכים. עם פריצתה לתודעה והמעבר המתבקש מהכפר לעיר הגדולה, יונה חווה התמוטטות נפשית מאבקה לחזור לכתוב ולכבוש לעצמה חיי נצח על מדף השירה העברי, המחיר אותו הייתה מוכנה לשלם בעבור אותם חיי נצח, מהווה את ציר העלילה המרכזי של הסרט. הסרט מועמד גם לפרס הבימוי ושחקנית ראשית טובה ביותר.
"מיתה טובה" , בבימויים של טל גרניט ושרון מימון, הינה קומדיה שחורה על חברות ופרידה. קבוצה של חברים בדיור מוגן בירושלים ובראשם יחזקאל, בונה מכשיר להמתת חסד עצמית בכדי לעזור לחברם החולה. כשהשמועה בדבר המכשיר עוברת מפה לאוזן, בקשות נוספות לעזרה מגיעות אל החבורה. הסרט מועמד גם לפרסים רבים נוספים ביניהם בימוי, תסריט, שחקן ושחקנית ראשיים (זאב רווח ולבנה פינקלשטיין), צילום, מוסיקה מקורית ועוד.
לעיונכם: רשימת העולים לשלב הגמר בקטגוריות הסרטים התיעודיים, לתחרות "פרסי אופיר" האקדמיה לקולנוע לשנת 2014
קטגורית הסרט התיעודי הטוב ביותר – מעל 60 דק':
1. "אדם הגון"– מפיקה ובמאית: ונסה לאפא
|
2. "היה שלום פטר שווארץ"– מפיקים: סער יוגב, נעמי לבארי, בימוי: יעל ראובני
|
3. "הנסיך הירוק"– מפיקים: נדב שירמן, עמרי עוזרד, בימוי: נדב שירמן
|
4. "משפטי חיים"– מפיקים ובמאים: נורית קידר, ירון שני
|
5. "תקופת מבחן" – מפיקות: אילנית באומן, עהב שנהר, בימוי: אביגיל שפרבר
|
קטגורית הסרט התיעודי הטוב ביותר – עד 60 דק':
1. "גינת עדן"– מפיק: אבי בוחבוט, בימוי: יהודית כהנא
|
2. "השדכנית"– מפיק: ברק הימן, בימוי: דני ווסרמן
|
3. "כופר נפש"– מפיקות: אסנת טרבלסי, גלית כחלון, בימוי: קרן שעיו
|
4. "רקדנית, עמוד וסרט"– מפיק ובמאי: ישרי (ישראל) הלפרן
|
5. "שבעת מדורי הגיהנום של הדיור הציבורי" – מפיקים: דפנה פרנר, שי אינס, בימוי: דורון צברי
|