לראשונה בעולם: הקלסיקה הגרמנית, מהגלריה הלאומית של ברלין נוחתת בארץ הקודש

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

מוזיאון ישראל, ירושלים פותח את המחצית השנייה של חגיגות שנת ה-50 למוזיאון עם חמש תערוכות חדשות. 

גולת הכותרת, היא התערוכה הקסומה 'לילה יורד על ברלין': יצירות מופת מהגלריה הלאומית בברלין 1905-1945 אומנות גרמנית מהעשורים הדרמטיים ביותר בתולדותיה , אלו ששינו את פני העולם כולו. בין אמני המופת: ארנסט לודוויג קירכנר, אמיל נולדה, מקס בקמן, אוטו דיקס, וסילי קנדינסקי, פול קליי, אוסקר קוקושקה ואחרים.

כריסטיאן שאד, סוניה (1928)מוזיאון ישראל 106il אומנות
כריסטיאן שאד, סוניה (1928)מוזיאון ישראל 106il אומנות

 

'לילה יורד על ברלין' תערוכה מרגשת וחשובה בתולדות האומנות של גרמניה ומשמעותית לתולדות האמנות בכלל. יצירות מופת של אמני אוונגרד גרמניים המגלמות את החופש האמנותי והחברתי ששגשג בגרמניה עד לדיכויו בידי המשטר הנאצי אשר הגדיר אותן כ"אמנות מנוונת". התערוכה מציינת גם את חמישים שנות יחסי דיפלומטיה ישראל גרמניה. זו הפעם הראשונה בתולדות גרמניה שיצירות מהגלריה הלאומית יוצאים מגבולות הארץ  וישראל זו המדינה הראשונה שזוכה לכבוד זה. סגירת מעגל, מתנה ראויה להערכה.

בשנים שבין 1905 ל-1945עברה האמנות הגרמנית שינויים בהשפעת מגמות פוליטיות, מחופש ביטוי אמנותי והאוונגרד ועד לדיכוי שואתי. היצירות יוצרות עבור הצופה מסע מרתק לתקופה המשמעותית בקלסיקה הגרמנית. מראשית המודרניזם הגרמני הקלסי, דרך האוונגרד וביקורת חברתית בזמן רפובליקת ויימר ועד לדימויים המציגים מחאה, דיכוי פיזי ורוחני של תקופת השלטון הנאצי.

ארנסט לודוויג קירכנר, כיכר פוטסדם (1914)מוזיאון ישראל 106il אומנות
ארנסט לודוויג קירכנר, כיכר פוטסדם (1914)

פריצת הדרך החשובה בתולדות האמנות הגרמנית של תחילת המאה ה-20 באה לידי ביטוי ביצירות בסגנון האקספרסיוניסטי שהציגו חדשנות ומרד נגד האומנות המסורתית והנוקשה מהאקדמיות הממלכתיות באמצעות הצבעים והצורות שאינם בהכרח ראליסטים, אך צוהר לביטוי פנימי טהור, הטלטלה ממלחמת העולם הראשונה ורפובליקת ויימאר יצרו סגנון אומנותי חדש שהדגיש את הצד המכוער והגרוטסקי כלפי החברה הבורגנית. יצירות המביעות תיאורים וביקורת על הצד החברתי הגרוע והבלתי צודק באמצעיים ציניים. הצגת אלו המרוויחים או המפסידים מהמלחמה, כמו נכי מלחמה, מובטלים, עניים. תוצאותיה ההרסניות של המלחמה.

החופש האמנותי והפריחה האוונגרדית שהשיגו האמנים הגרמניים נקטעה בפתאומיות עם עליית הנאצים לשלטון. כחלק  מהשליטה של הרייך השלישי, נקטו הנאצים תקפו את האמנות המודרנית, וכונו כאומנות מנוונת כמו אמנים יהודיים המבישים את התרבות הגרמנית, לעומת הכבוד והנכס האמנותי להם הם זוכים כיום.

בשנת 1937 אף הציגו הנאצים תערוכה של "אמנות מנוונת" של יותר מ-650 ציורים, פסלים, הדפסים וספרים שהוחרמו מאוספי 32 מוזיאונים ציבוריים בגרמניה, לעומת תערוכת אומנות המציגה את האדם הנאור הגרמני, בתמה של חיי משפחה וקהילה, עצמה פיזית ומיומנות מלחמתית. הוצגו רק תערוכות אמנות שמטרתן לפאר ולהאדיר את ערכי הנאציזם ומסורת יצירות ראליסטיות.

אמנים רבים נאלצו לברוח ולנטוש את גרמניה כדי להמשיך בעבודתם האמנותית ומחאתם לשינוי. חלקם שלמו אף בחייהם.

יצירותיהם וסגנונם של אומנים אלו עצמתית במיוחד, יצירותיהם נחשבות לקלסיקה של תולדות האמנות. אי אפשר שלא להתרגש מהתערוכה,

אל תחמיצו! תערוכה שמציגה את יצירות המופת של האומנות הגרמנית.

אוצרי התערוכה: ד"ר עדינה קמיאן –  קשדן, מוזיאון ישראל  וד"ר דיטר שולץ, הגלריה הלאומית ברלין

תאריך נעילת התערוכה: 19/3/2016

תערוכות נוספות במסגרת היצירות החשובות בתולדות אמנות גרמניה:

דירר וחברים: הדפסים מהרנסנס הגרמני, יצירתו הגאונית של אחד האמנים החשובים ביותר ברנסנס הגרמני. גישתו החדשנית להדפסים השפיעה רבות על תחום האמנים במחצית הראשונה של המאה ה-16 

התערוכה מציגה מבחר של כ-100 עבודות של דירר ובני תקופתו. הצצה להתפתחות אמנותית ייחודית בכל הזמנים.

אוצרת: טניה סירקוביץ

תאריך נעילת התערוכה: 30/1/2016

 

106 art

דפוסים משתנים: מלאכת העיצוב של משה שפיצר, פרנצ'יסקה ברוך והנרי פרידלנדרמפגש מרתק עם שלושת מעצבי הפונטים הגרפיים של הטקסט בעברית.

אוצרת: עדה ורדי

נעילת תערוכה: 19.3.16

גוף ראשון רבים (We the People) תערוכה הבוחנת את זהות היחיד מול הזהות הקולקטיבית: כיצד  מחלחלות סוגיות כמו האביב הערבי ו- Occupy Wall Street אל האמנות העכשווית.

אוצרת: ריטה קרסטינג

נעילת תערוכה: 19.3.16                                                                                    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

מאן ריי:  משוואות אנושיות תערוכה ראשונה מסוגה בישראל המתמקד באחד מגדולי האמנים של המאה ה-20. מאן ריי, שטִשְטש גבולות מקובלים וקרא תיגר על עצם ההשתייכות לשדה אמנות כזה או אחר.

אוצרת: טניה סירקוביץ'

תאריך נעילת התערוכה: 30/1/2016

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

הצטרפו עכשיו
לקבלת המלצות והטבות ישירות למייל

מתעניינים בקשר ישיר וקבוע?... הצטרפו גם לאינסטגרם!

פוסטים אחרונים