חילוני כהלכה- תופעת לימודי היהדות בקרב הציבור החילוני מגיעה לעולם האמנות

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

24 אמנים מציגים עבודות אמנות המקיימות זיקה לרוח היהדות המתחדשת, ומעלות לדיון את התמורות שחלו בהגדרת הזהות

העצמית של הציבור החילוני בישראל

תערוכה חדשה במוזיאון נחום גוטמן לאמנות 

אוצרת: מוניקה לביא

תאריך פתיחה: 23.01.2014

אירוע הפתיחה יתקיים ב-23/1 בשעה 20:00

נעילה: 30.06.2014

‘חילוני כהלכה’, תערוכה חדשה במוזיאון נחום גוטמן לאמנות, מציגה עבודות אמנות בהן ניכרת השפעתם של רוח היהדות המתחדשת ולימודי יהדות בארגונים ובבתי מדרש פלורליסטיים ברחבי הארץ.

בתערוכה יוצגו כ-40 יצירות של אמנים שונים שכוללות ציורים, תצלומים, עבודות וידיאו, קליפים, סרטי קולנוע, נאומי חוצות, שירי משוררים, וטקסטים תלמודיים.  בתערוכה יוקם אזור קריאה ועיון  חוברות ומאמרים שמתייחסים לפריחת לימודי היהדות במרחב החילוני.

היצירות בתערוכה שואבות השראה מהעולם היהודי ומגיבות אליו דרך פרשנות מחודשת, מחווה, וביקורת. במסגרת התערוכה יתקיימו שיעורים בנוסח בית מדרש חילוני, מפגשים עם אמנים, ערבי שירה, ימי עיון, הדרכות ושיחי גלריה.

התערוכה החדשה שואבת את השראתה מההתעוררות בשנים האחרונות ללימודי יהדות בקרב הציבורי החילוני. ישראלים רבים שביקשו להשתייך לקהילה יהודית חילונית-ישראלית, אימצו את עקרון היהדות כתרבות, והחלו ללמוד בבתי מדרש חילוניים. התמורות בהגדרת הזהות העצמית של הציבור החילוני חלחלו במישרין ובעקיפין אל זירת העשייה האמנותית, וזו עיבדה ותרגמה בדרכה את השינויים העמוקים המתרחשים בחברה הישראלית.

בשנת 1989 קמו בתי המדרש החילוניים הראשונים דוגמת “אלול” בירושלים ו”המדרשה” באורנים. שניהם זיהו את הצמא הגובר בקרב הקהל החילוני לחידוש הקשר עם מקורות יהודיים ועם ארון הספרים היהודי, והציעו חוויית לימוד המבוססת על קריאה פרשנית, פלורליסטית והומניסטית של המקורות בצירוף טקסטים עבריים וישראליים.

הפריצה הגדולה של בתי המדרש הפלורליסטיים אל תוך החילוניות הישראלית התרחשה לאחר רצח יצחק רבין. במציאות החדשה שנוצרה, השאלה על אודות “האחר” בישראל הפכה לאקטואלית ובוערת. קבוצות דתיות וחילוניות כאחד ניסו לאחות את הקרע הטראומטי שנפער ביניהן ולייצר תשתית ליחסי אמון חדשים על בסיס הידברות ותרבות משותפת.

התערוכה החדשה ‘חילוני כהלכה’, מציעה מבט אל שיח השואף להיכרות ולהידברות גם אם מתוך מחלוקת, בין חלקיה השונים של החברה הישראלית ובהתאם לכך, אופי התערוכה הוא פוליפוני, מגרה למחשבה ופעיל.

השימוש בתכנים יהודיים כמקור להתחדשות, השראה, וכבסיס לקבלת “האחר”, השפיע על אמנים, מוזיקאים, משוררים ואנשי קולנוע שחלקם למד בקבוצות הלימוד הרגילות או בקבוצות שנפתחו במיוחד עבורם.

במהלך התערוכה מתוכננים 10 אירועים מיוחדים בשיתוף עם ארגונים להתחדשות יהודית.  מוזיאון נחום גוטמן לאמנות יארח בתי מדרש, ארגונים וקהילות העוסקים בהתחדשות יהודית, לערבי לימוד והרצאות. בין הארגונים המשתתפים: מכון הרטמן, נווה שכטר, עלמא, אלול, לימוד גליל, יהדות חילונית, בית תפילה ישראלי, בית דניאל, תכנית אופקים ועוד.

  • המפגשים יתקיימו בימי שלישי אחת לשבועיים. פרטים נוספים ועדכונים באתר המוזיאון.  

התערוכה החדשה היא שלב נוסף בתהליך השינוי שעובר מוזיאון נחום גוטמן לאמנות,

במסגרתו מציג המוזיאון תמהיל תערוכות  המורכב מאמנות עכשווית הנמצאת בלב שיח האמנות, תצוגת קבע חדשה הקוראת וממפה מחדש את יצירתו של נחום גוטמן,

ותערוכה פעילה מתחלפת להורים וילדים.

 

מוזיאון נחום גוטמן לאמנות

רח’ שמעון רוקח 21, נווה צדק, תל אביב. 

http://gutmanmuseum.co.il/ / 03-5103349

שעות פתיחה: ימים ב’-ה’: 10:00-16:00.

יום ו’: 10:00-14:00 (הכניסה בימי ו’ ב-50% הנחה). שבת: 10:00-15:00

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

הצטרפו עכשיו
לקבלת המלצות והטבות ישירות למייל

מתעניינים בקשר ישיר וקבוע?... הצטרפו גם לאינסטגרם!

פוסטים אחרונים