תיקון טעויות וטיפים להקניית הרגלי שינה לילדים

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp
טיפים ובריאות רות ברונשטיין 106il -lifestyle

בהשקת אחד מסדרת המוצרים המיועדים לתינוקות בני יומם, של פיליפס AVENT, יצרנית מוצרי התינוקות האיכותיים המובילה בעולם, זכיתי להקשיב להרצאה מעניינת במיוחד. הקניית הרגלי שינה לילדים, משימה שכלנו בוודאי התחבטנו בה, אני לפחות, מסתבר, עשיתי טעויות רבות בהקניית הרגלי שינה לביתי, היום הבנתי שטעויות משמעותיות אלו קרו בלי שהתכוונתי, ביתי תעיד שאכן כשלתי במשימה, נו כולנו טועים, למדתי לסלוח לעצמי, למרות שכולנו רוצות להעניק את הטוב ביותר לילדינו, אז אל תצטערו, עדיין אפשר לתקן או להביא עוד ילדים לעולם….. מזכירה לכם את הטעויות הנפוצות והטיפים המצוינים לפתרון, תודה לדבורה זהבי כהן, יועצת השינה ויועצת בפיליפס AVENT

בטבע ובאורגניזם החיי כל תינוק נולד עם היכולת להירדם בכוחות עצמו,  לצערנו אנחנו לא חיים בעולם מושלם וחלק גדול מהתינוקות לא יודעים להירדם עצמאית. את המצב הזה ניתן לשנות וזה תלוי בעיקר בנו ההורים”, הכל תלויי בנו שוב, גם כאן, אני ממש לא הצלחתי כפי שציינתי קודם, לפי דבורה זהבי כהן, יועצת שינה של פיליפס AVENT. “ניתן להקנות הרגלי שינה והרדמות עצמאית לתינוק, כבר מגיל חודשיים וחצי, זאת בהנחה שכאבי הבטן (קוליק) כבר פסקו. ככל שנקדים לשמור על הרגלי שינה נכונים, הלמידה תהיה מהירה ופחות טורדנית .

 טעויות/ תיקון  להפנים מהר… 

  1. ההשכבה מאוחרת מידי.. כי לא הספקתי להגיע בזמן מהעבודה

בחברה המערבית ובחיים הבורגנים כיום, רוב ההורים עובדים במשרה מלאה, ומגיעים לקראת 17:00 הביתה. עקב כך, אנחנו לא  מצליחים לבלות מספיק זמן עם הילדים לאחר שעות העבודה. מאידך אנו דוחים את שעת ההשכבה, אך זה לא הפתרון!  כדי לבלות זמן עם הילדים, הילד עייף מידי. בשונה מהתפיסה שלנו כמבוגרים, ככל שתדחו לילדכם את שעת ההשכבה, כך הוא יתקשה להירדם, ובמהלך הלילה יהיו מספר התעוררויות ואף חלק מהילדים יתעוררו בשעות בוקר מוקדמות.

הפתרון

להקפיד על השכבה בשעה קבועה ולא מאוחרת, כך שהשעון הביולוגי של הילד לא יפגע. ילדים שכל יום נרדמים בשעה שונה ומאוחרת מדי משבשים את השעון הביולוגי שלהם, וכתוצאה מהשיבוש נוצרים המאבקים  המיותרים עם הילד. לכן חשוב לקבוע שעת השכבה של הילד בהתאם לגילו ולרמת העייפות.

  1. ממהרים להשכיב לישון, מנדנדים עד שנרדמים בעצמכם?… אל תלמדו ממני כך אני הייתי 

כמה מפתה להרדים את הילד בנדנוד מהיר על הידיים וגם בעגלה, מאשר להתחיל תהליך למידה שיכול להימשך מספר ימים ואף שבועות.

ילד שאינו יודע להרדים עצמאית בתחילת הלילה, לא יוכל להירדם לבד, כי כל פעם שיתעורר יבקש את עזרתכם במהלך הלילה, כפי שהוא רגיל להירדם בתחילת הלילה. כך שהפכתם את המצב ליותר גרוע ממה שרציתם (לצורך העניין, דמיינו שאתם נרדמים במיטתכם עם כרית ושמיכה, ובכל התעוררות, אתם לא מוצאים את הכרית ואת השמיכה. כמבוגרים תצליחו לחפש אותם לחזור לישון, אך לעומתנו תינוקות צריכים את עזרתנו כל פעם מחדש).

הפתרון

להקפיד להניח את הילדים במיטתם, כאשר הם ערניים. להישאר לצידם עד שיכנסו לשינה עמוקה,  עזרו להם להירדם עם טפיחות, ליטופים או בכל מה שמרגיע אותם כמו מוצץ, כל מספר ימים התרחקו, והפחיתו את כמות המגע.

מוצצים להרגעה, טיפים ובריאות 106il -lifestyle
מוצצים להרגעה, טיפים ובריאות 106il -lifestyle
  1. שחזרו את  “טקס השינה” שלנו כמבוגרים לפני השינה…

לכולנו יש טקס שינה עם הרגלים  אחד מאיתנו, כמו בן זוגי שיחיה ,יצחצח שיניים, ייגש לשירותים ולמיטה לאחר מקלחת, ויכנס לקרוא את עיתון הבוקר במיטה. כמו שלנו יש צורך בטקס שינה כזה, (כל אחד בעדיפות שונה)כך גם  ילדנו לא צריכים להיות שונים מאיתנו.

טקס השינה נחוץ לילדים במיוחד כדי לתת להם תחושת בטחון, ובכדי לאותת לילד שהשינה מתקרבת. חשוב שטקס השינה יתחיל כל יום באותה השעה לפי סדר פעולות קבוע, לדוגמא: לאחר המקלחת אוכלים, מצחצחים שיניים והולכים לישון. הטקס מכניס את התינוק למצב של הרפייה ורוגע לפני השינה והכניסה למיטה.

אין חשיבות לסדר הפעילות בזמן טקס השינה, ההחלטה בידינו מבחינת זמן ואורך טקס השינה.

הפתרון  לטקס שינה מוצלח וכייפי

ראשית צריך להשתדל להיות רק עם הילד ולא להקליד בסלולרי, כביסות וכו’. נצלו את זמן האיכות  עם הילד ולכן חשוב להיות בעצמנו נינוחים ורגועים.

גיל חודש הוא הזמן המושלם להתחיל בטקס שינה. כשעה לפני שעת ההשכבה, כבו טלוויזיות ועמעמו אורות בבית. התחילו את טקס השינה. ניתן להתחיל בארוחת ערב/ בקבוק ולאחר מכן מקלחת וניתן להפוך את הסדר, מרגע שהילד סיים לאכול וסיים להתקלח, כנסו לחדר של הילד, כאשר החדר מוחשך וקראו לו סיפור קצר או שיר ולמיטה. הקפידו להניח את ילדכם במיטה כאשר הוא ערני, כך שיידע להירדם בכוחות עצמו.

  1. מעירה את התינוק לאכול בליליה? דואגת שלא יהיה רעב, הבקבוקים כבר מונחים על השיש… 

    טיפים ובריאות רות ברונשטיין 106il -lifestyle
    טיפים ובריאות רות ברונשטיין 106il -lifestyle

יש טעות נפוצה אצל רוב ההורים, אני אחת מהם,  להעיר תינוק שישן במהלך הלילה. גם תינוקות יונקים וגם תינוקות שאוכלים מבקבוק יכולים לישון מספר שעות רצופות, לכן לא מומלץ להעיר תינוק בכדי לאכול במהלך הלילה, אלא אם יש לכם הוראות אחרות מרופא או מאחות טיפת חלב. אף על פי שלא מומלץ להעיר תינוק במהלך הלילה, מומלץ להעיר תינוקות יונקים שעדיין לא ביססו את ההנקה, בתיאום עם יועצת הנקה. במהלך היום, ככל שהתינוק קטן יותר, הוא יהיה זקוק ליותר שעות שינה ולכן לא מעירים תינוק ישן גם במהלך היום. ככל שהתינוק גדל, הוא יזדקק לפחות שעות שינה ביום והוא יפתח זמני ערות ארוכים יותר.

הכלל אומר: “שינה מעודדת שינה ועייפות גוררת עייפות”, כלומר, תינוק שישן טוב במהלך היום, ישן טוב במהלך הלילה, ולכן תינוק שישן טוב במשך היום, לא נעיר אותו. תינוקות שישנים ביום וערים לאורך זמן במהלך הלילה, יזדקקו לעזרתנו לקראת גיל חודשיים.
במהלך היום להעיר את הילדים כל שעה עד שעתיים למשך כשעה להקפיד על תריסים פתוחים ורעש סביר. במהלך הערב לעמעם אורות ולשמור על אווירת שינה.

  1. רצינו לדאוג לנוחיות הילד ולהרגיש שהילד גדל ומקבל הכל, קנינו מיטת נוער והוא עדיין לא בן שנתיים….

המחשבה הרווחת אצל הורים שתינוקם בוכה ולא מוכן לישון במיטתו, היא שהמזרון לא נוח לו והמיטה קטנה מדי, ולכן התינוק לא יכול להתהפך בחופשיות. עקב ההנחה הזאת, הורים רבים מעברים את הילד למיטת עבר / נוער מהרגע שהילד הולך יציב. למעשה, ילד סביב גיל שנה ושלושה חודשים לא יכול להבין את משמעות המשפט  “לא יוצאים מהמיטה עד הבוקר” או “תקרא לאמא ואבא אם אתה צריך משהו”. ולכן יש חשיבות למיטת תינוק. הצדדים של מיטת התינוק מהווים מחסום חיוני וחשוב בשלב הזה של ההתפתחות הקוגניטיבית ומונעים מהתינוק להיפצע. סיכון נוסף במיטת מעבר בשלב מוקדם מדי, הוא שהילד יסתובב בבית במהלך הלילה מבלי שנשמע אותו בכלל

הפתרון

מומלץ להעביר את הילד למיטת מעבר/ נוער, לפחות בגיל שנתיים או ברגע שהוא מראה סימנים של יציאה ממיטת התינוק בכוחות עצמו. בהעברת המיטה לשתף את הילד בהרכבת המיטה ובמהלך היומיים שלושה הראשונים ללינה במיטת המעבר, לשחק עם הילד במשחק או לקרא על המיטה ספר במהלך היום במיטתו, זאת כדי שיסתגל למיטה החדשה.

בנוסף, להניח מעקה במיטת המעבר /נוער על מנת שהילד לא יפול מהמיטה, להניח כריות או שמיכה על הרצפה למקרה שחלילה הילד יפול במרווח שבין המעקה למיטה.
להסביר לילד שהוא לא יורד לבד מהמיטה אלא קורא לאחד ההורים. ניתן להניח שרברב קטן צמוד למיטה, כדי להקל על הילד לטפס למיטתו. לרוב, המעבר למיטה החדשה לא יהיה מלווה ברגרסיה בהרגלי השינה במידה והיו לילד הרגלי שינה טובים

  1. חוסר עקביות הכל תלוי בזמנים שלנו…

לאחר התלבטויות מרובות, החלטנו שאנחנו מתחילים להקנות לילדים הרגלי שינה נכונים והפעם אנחנו נחושים להמשיך עד שהילדים ישנו לילה שלם, וילמדו להירדם בכוחות עצמם.
אנחנו מכינים את עצמנו למספר לילות קשים ועומדים בזה בגבורה, אך לאחר כשבוע אין שיפור משמעותי, ואנו  נשברים וחוזרים להרגלים הישנים. אל תשברו! אני הייתי בדיוק ככה

מזדהים איתי? אתם לא לבד, רוב ההורים נשברים תוך כדי התהליך ומקווים שהרגלי השינה ישתפרו בעצמם, אך לרוב זה לא קורה.

הפתרון

ברגע שהחלטנו להתחיל בתהליך, לא לקבוע על מספר לילות.  יש עליות וירידות ולכל אחד יש את הקצב השונה שלו להקניית הרגלים חדשים, בטוח שתחוו לילות קלים יותר וגם לילות קלים פחות ולכן דבורה זהבי כהן, יועצת השינה מציינת שלא נצפה לתוצאות מהירות אחרי השבוע הראשון, אין קסם ואין קוסם…ההצלחה טמונה בעקביות ובהתמדה כדי להנחיל הרגלי צריכה. אם למדנו לאכול תזונה בריאה, ללכת לעבודה כל יום בזמנים קבועים, אין סיבה שילדנו לא יצליחו להרדם בעצמם,

כמה חבל שלא הכרתי את דבורה זהבי כהן, יועצת השינה של פיליפס AVENT בהצלחה להורים שבניכם, אף פעם לא מאוחר!

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

הצטרפו עכשיו
לקבלת המלצות והטבות ישירות למייל

מתעניינים בקשר ישיר וקבוע?... הצטרפו גם לאינסטגרם!

פוסטים אחרונים