אפרת בן צור עשתה זאת שוב.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

ציפור הנפש אפרת בן צור עשתה זאת שוב.

היוצרת, שחקנית, והזמרת עם הקול המכשף והמזוהה עמה כל-כך, חזרה עם אלבום חדש, ראשון מזה כ- 7 (!)

7 שנים בהן הייתה עסוקה אפרת בן צור בעיקר לפתח את קריירת המשחק שלה והופיעה בעיקר בתיאטרון, קולנוע או בטלויזיה. ובכן, ניתן עכשיו לומר בפה מלא-לא רק שההמתנה השתלמה, אלא אפילו, אפשר לומר, שבאיזשהו אופן, “עיר מרוחקת” הוא אלבום שמתכתב עם ROBIN, אלבומה הקודם, או מהווה מעין יצירת המשך, ליצירה המופתית ההיא אשר יצאה ב 2012 שגם להערכתי, יככב בקרוב בסיכומי העשור, כאחד מהאלבומים היפים והמושלמים ביותר שיצאו פה…, שהרי גם באלבום החדש מעניקה בן צור פרשנות לשירה נשית, רק הפעם מיד אין יזרעאל, עם לחנים למשוררות קנוניות כמו דליה רביקוביץ(בעיקר), לאה גולדברג ועוד..

הזמרת אפרת בן צור באלבום חדש
הזמרת אפרת בן צור באלבום חדש

 

ROBIN  היה אלבום קונספט אשר הוקדש למשוררת הבריטית אמילי דיקינסון, והורכב מתשעה שירים שלה שבן צור הלחינה, עיבדה והפיקה יחד עם עומר הרשמן הנהדר, שמככב גם באלבום הנוכחי. ב”עיר מרוחקת” נדמה כי האווירה האפלה, התאטרלית והמלנכולית-משהו שעטפה ביופי רב את שיריה של דיקנסון, מצליחה למצוא את הדרך גם דרך הטקסטים של רביקוביץ ומיני נשים ראשונות אחרות של השירה העברית שמופיעות באלבום.

ההגשה יוצאת הדופן של בן צור, גם באלבומה החדש, ניחנת ומורגשת כתמיד, כמי שנותנת כבוד למילה הכתובה, ובמידה כזו או אחרת- “עיר מרוחקת” היא אמנם מזכירה את ROBIN, אבל היא לגמרי ישות בפני עצמה. יש משהו בעצב של השירים שבן צור לוקחת שמרוב שמורגש כי היא נוכחת בהם, הם מתמלאים חיים אוטומטית, ובכך אינם מדכאים בהכרח. שיר הנושא והרצועה העוקבת “על דרך הטבע”, שניהם טקסטים של דליה רביקוביץ, הם הזדמנות טובה להיווכח במיני-תמה הנ”ל – בן צור לוקחת פה טקסטים שהם שוברי לב, ניחנים בתחושה של זרות, ומעליהם מרחפת עננה של ייאוש ואובדן – היא צובעת אותם בצבעים חמים, ובמין רגישות מופלאה ויופי זהיר – מפיחה בם חיים חדשים.

וזו, אגב, תכונה די נדירה לזמרים שנמצאים על סקאלת ה”מלנכולים”.

כשבן צור שרה לדוגמא טקסט לא פשוט כמו “שעת הגבול הזאת נפלאתה, מכל שעה של זיו שלא תחזור עוד, אשר עד כה נשאנו בשתיקה,” מתוך “היה זה שקט,” של לאה גולדברג, אתה מתמלא (כמוני), יותר חיות מאשר מוות, כשאתה מאזין לה.

האלבום נפתח, מעוטר באמצעו, ונסגר בקטעים אינסטרומנטליים שמעניקים לו תחושה של מעגליות, ובכך מונעים ממנו, לפי התחושה לפחות, מלהיות “עוד” אלבום של שירי משוררים, אלא יותר כיצירה אחת שלמה ומקורית, עם איזשהו קונספט מאחוריו, אותה כמו אצרה בן צור בכישרונה הרב.

בין הרצועות שבאלבום, מלבד לחנים לשירי רביקוביץ, מסתתר גם כן ביצוע  ל “הלילה הוא שירים” של תרצה אתר שיצא כבר בעבר במסגרת אלבום מחוה לחוה אלברשטיין של “עבודה עברית,” וממש כיף להיזכר איך בן-צור מצליחה לקחת לחן מוכר וכה “ישראלי” של חנן יובל ולהפוך את זה לנכס פרטי שלה, עם עיבוד שונה, אפל ו”מעז” יותר, אך ועם זאת לא לאבד מהרגש הפשוט, מהאהבה למילה הכתובה.

את “עיר מרוחקת” חותמת גרסת כיסוי מפתיעה במיוחד ל” ALL I HAVE TO DO IS DREAM” הלהיט הסיקסטיזי, שבוצע במקור ע”י Everly brothers . מדובר באחד הביצועים היפים, המקוריים(שימו לב לצלילי האוטוהארפ), והנוגעים ביותר שתמצאו כנראה, לאחד משירי האהבה היפים והפשוטים שנכתבו. ההקלטה שלו ביתית, מינימליסטית(ובכך גם טמון קסמו),, ולכאורה, לא ברור בדיוק איך הוא קשור לאלבום (לא בכדי השיר מוגדר כ”בונוס טראק”),  אבל אם תשאלו אותי – הוא דוקא עובר כחוט השני בתפיסה של אוירת האלבום – כמותו, כולו מדבר אהבה, חלומות, שירה…

———————–

רגע של שירה : “אדם יוצא בבוקר או בערב, מביתו, ונעלם. מה פירוש נעלם? והרי מי שאינו כאן-נמצא שם…; וזה ההסבר על דרך הטבע : חושך על פני תהום. ושם המקום נקרא עולם, על דרך ההיעלמות”.

מתוך ‘על דרך הטבע’, דליה רביקוביץ’

ההמלצה שלנו מגזין 106il  אפרת בן צור באלבום החדש. צילום: רות ברונשטיין, יח”צ: מורן פז יחסי ציבור

 

 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

הצטרפו עכשיו
לקבלת המלצות והטבות ישירות למייל

מתעניינים בקשר ישיר וקבוע?... הצטרפו גם לאינסטגרם!

פוסטים אחרונים