תערוכה חדשה; הדחף ליצור מראות

הדחף ליצור מראות, מאת פרנצ׳ישקה וסטפן תמרסון 

פתיחת התערוכה:-  חמישי 20 מרץ 2014  אוצרת אורחת:  מלגושה שדה

נעילה: יום שבת 21 יוני 2014

גלריית לורנס גראף לאמנות עכשווית, בבניין ע"ש שמואל והרטה עמיר במוזיאון תל אביב .מזמינה אתכם לפתיחת התערוכה .

"העין והאוזן". באדיבות עיזבון תמרסון

"העין והאוזן". באדיבות עיזבון תמרסון

 

תערוכה חדשה במוזיאון תל אביב תפתח  ב 20/3 בשיתוף  המכון הפולני, בה יוקרנו, לראשונה בישראל, סרטים מאת פרנצ'ישקה וסטפן תמרסון. לעבודתם החלוצית בתחום הקולנוע הניסיוני, הצילום, הספרות, התיאטרון והאופרה מיוחסת השפעה ניכרת על התפתחות התרבות החזותית האירופית.

האמנים היהודים־פולנים פרנצ'ישקה (1907, ורשה – 1988, לונדון) וסטפן (1910, פלוצק – 1988, לונדון) תמרסון, היו דמויות מרכזיות בסצנת קולנוע האוונגרד של ורשה בשנות השלושים של המאה העשרים. מחמשת הסרטים שיצרו בפולין שלפני מלחמת העולם השנייה – בית מרקחת (1930), אירופה (1932-1931), רגע מוזיקלי (1933), קצר חשמלי (1935) והרפתקאותיו של אזרח טוב (1937) – שרד רק הסרט האחרון. האחרים אבדו או הושמדו בצרפת ובפולין בזמן המלחמה. ב־1938 עברו בני הזוג תמרסון לפריז ומשם עברו ללונדון, שני הסרטים שיצרו שם – מוצגים בתערוכה – הם ינסו להפוך צליל למראה. ב־1948 הם יסדו את הוצאת "גָבֶּרְבּוֹקְכוּס בֶּרווֹקי ). שניהם פיתחו, כל אחד בנפרד, קריירה פורה ומרשימה: פרנצ'ישקה הייתה ציירת, יוצרת גרפית ומעצבת תיאטרון וסטפן היה סופר, משורר, פילוסוף, מלחין וצלם.

הרפתקאותיו של אזרח טוב (השמים לא ייפלו אם תיסוג לאחור), ורשה, 1937

סרט שחור־לבן, סאונד, 35 מילימטרים, עשר דקות, מוזיקה מאת סטפן קישילבסקי

הומורסקה אי-רציונלית המגוללת את סיפור מסעם של שני אנשים ומלתחה. תפקיד חשוב בה מגלמת מראָה שלעתים תכופות מככבת ביצירתם של בני הזוג.

קוראים למר סמית, לונדון, 1943

סרט צבע בטכניקת dufaycolor, סאונד, 35 מילימטרים, עשר דקות

סרט תעמולה שנועד להביא לידיעת האזרח הבריטי הממוצע את האמת על זוועות המשטר הנאצי בפולין הכבושה. בסרט משולבים קטעים מתוך סרטים תיעודיים, תצלומים, כרזות ועמודים מתוך ספרים. הפסקול המלווה את הסרט הוא מוזיקה מאת שופן, שימנובסקי ובאך וכן השיר הנאצי שיר הורסט וסל. הסרט זכה להצלחה, אבל הקהל הבריטי הטיל ספק במסמכים ובעובדות שהוצגו בו.

העין והאוזן, לונדון, 1945-1944

סרט שחור־לבן, סאונד, 35 מילימטרים, עשר דקות

סרט ניסיוני שבמרכזו הניסיון להפוך מוזיקה לדימויים. הסרט מנתח ארבעה שירים מתוך מחזור השירים של יוליאן טובים "שירי שירה" (Słopiewnie) שהלחין שימנובסקי. המוזיקה, הקו המלודי שלה, התזמור ותוכן השירים זוכים כולם לייצוג חזותי־גרפי.

  , ,


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *