עין חרוד המוזיאון הישראלי הראשון

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

7.1.1938 נפתחה התערוכה הראשונה בקיבוץ עין חרוד.

המוזיאון הישראלי הראשון הוקם בארץ הקודש ובחודש זה חוגג 80 שנות פעילות אמנותית מרשימה, ומעוררת השראה.

יצירתו של גרשון קניסבל 1953" רחוב בדמדומי שקיעה", אוסף משכן לאמנות עין חרוד.
יצירתו של גרשון קניסבל 1953 “רחוב בדמדומי שקיעה”, אוסף משכן לאמנות עין חרוד.

איך אפשר לציין את המאורע המרגש הזה בכתבה אחת? כתבה אשר תצליח לסקר היסטוריה,

מראשית התהוותה כאן, כתרבות ובית לאמנות ישראלית. משימה בלתי אפשרית, (כפי שבוודאי לאצור תערוכה שכזו היא משימה מורכבת ומרגשת). לכן מוטב לסכם, בואו לבקר ולנשום את המקום הכי ישראלי, משכן לאמנות עין חרוד.

אוצר: יניב שפירא, לתיאום ביקור ופרטים נוספים: טל’: 04-6486038 אתר: https://museumeinharod.org.il/ 

יצירתו של ארדן
יצירתו של ארדן “רכבת” משכן לאמנו עין חרוד

המוזיאון הישראלי הראשון שלנו כמרחב תרבותי, נוסד דווקא באזור לב ההתיישבות החקלאית. לא במטרופולין האורבני, לא כמוזיאון בורגני אלא מרחב רוחני יותר, “משכן” מקום ששוכנים בו הרוח והנפש. צריף העץ שהיה פינת אמנות לחלוצי הקיבוץ, בתקופה שלפני הקמת מדינת ישראל. למרות מלאכת ההישרדות קשה, העוני והרעב, בעוז הרוח, נבנה משכן לאמנות.

80 שנה אחורה, התערוכה הראשונה, הייתה לכבוד האומן הנודע ואן גוך. בחירת הנושא עצמו מההתחלה, מעידה על מכוונים גבוה, ובעיקר מעוררים את השאלה למה להקים מוזיאון, בשנים קשות מבחינת המצב הכלכלי, מעבר לבטחוני והמציאות החברתית, מהי המוטיבציה בתוך מציאות כזו להקים מוזיאון, משכן לאמנות?

משכן לאמנות עין חרוד,
משכן לאמנות עין חרוד,

התשובה לכך מעידה על מערך חשיבה מעמיק, להציג היסטוריה יהודית השומרת ומתעדת המשכיות, אלו הכוללים בתוכם גם פוגרומים, בניסיון לדיכויה או הכחדתה, מתוך אחריות לזהות ולמסורת היהודית, לשמר תרבות רוחנית מעבר לבנייה הפיזית של מיקום העם. מוטיבציה לחנך וללמד את הבנים את השורשים, מורשת וזהות אירופאית, מבט מהעבר לעתיד. לצורך כך, השקיעו המון, על מנת למצוא ולהביא חפצי יהדות, יודאיקה ועתיקות. ספרי תורה, מנורות, חנוכיות כל יצירות ואמנות יהודית מרוממי רוח.

במוזיאון עין חרוד מתקיים דיאלוג עם סיפור הקיבוץ, המדיניות והחברה הישראלית, זהו ספור העם היהודי שנוגע לכולנו ולכל אחד מאיתנו. בכך כוחה של האמנות לספר ולרגש אותנו על ההיסטוריה שלנו. ההמלצה שלי, אל תפספסו את החוויה המשפחתית. מתאים לכל אזרח, חובה לבתי ספר, גנים, ישיבות, אולפנות, בתי ספר, מבוגרים, היסטוריונים, חובבי אמנות. כאן אפשר לראות את הסיפור של מדינת ישראל בדימויים חזותיים, בצבעים צורות ומרקמים.

לאה ניקל סגנון מופשט בהשראת זרם הפוסט מודרני מאירופה
לאה ניקל סגנון מופשט בהשראת זרם הפוסט מודרני מאירופה. משכן לאמנות עין חרוד

בציון זהות אירופאית, אני חשה צורך לציין, שלמרות בולטות התרבות המזרח אירופאית, הוצגו יצירות מפסיפס החברה הישראלית, חיי התרבות המזרחית הצפון אפריקאית והתייחסות לחיי הפרט על ידי אמנים כמו רות שלוס, יוחנן סימון, נפתלי בזם, בניגוד ולצד הראיה הקולקטיבית החברתית שאפיינה את התרבות הישראלית, הסתכלות למען החברה בכללותה לעומת הפרט.

רות שלוס ביצירה אחת מתוך סדרת ציורי החיים במעברות. משכן לאמנות עין חרוד
רות שלוס ביצירה אחת מתוך סדרת ציורי החיים במעברות. משכן לאמנות עין חרוד
אוסף משכן לאמנות עין חרוד צילום: רות ברונשטיין
יצירתה של ציונה תאצ’ר אוסף משכן לאמנות עין חרוד

המקימים הראשונים, האמינו בכוחה של אמנות לעצב אדם ותרבות. האמינו בכוחה של אמנות לברוא עולם חדש, לרוח ונפש. הרי אין תרבות וחברה בלי מזון לנפש.
לציון 80 שנה למוזיאון יפתחו תערוכות עם האוספים הנדירים מהמחסנים:

התערוכות  מתחלקות ל 12 תימות בכ 250 עבודות: חיי יהודים בשווקים ובמציאות היומיומית, פליטים, גלות, שואה, דיוקנים, נוף, טבע, דומם.

המבנה האדריכלי המיוחד של המשכן, מעיד ומאיר על האדריכלות המרשימה פורצת הדרך. התכנון האדריכלי של המשכן, מאפשר שימוש באור השמש, על מנת להאיר את היצירות, ללא צורך בשימוש בתאורה לא טבעית. חסכוני, מעבר לצפייה אורגנית על היצירות. לא בכדי אדריכלים מכל העולם מגיעים למשכן בכדי ללמוד מהמבנה הזה, מעבר לביקור מוזאלי.

דיוקן המתפללת יואל לויט, אוסף משכן לאמנות עין חרוד צילום: רות ברונשטיין
דיוקן המתפללת יואל לויט, אוסף משכן לאמנות עין חרוד צילום: רות ברונשטיין

על קצה המזלג אציין את היצירות הנדירות שחשוב לציין במיוחד: אריה אלואיל ביצירה מ 1949, משה מוקדי מ 1924, חיים אתר מ 1950, יוחנן סימון “נוער בנגב” 1956, יואל לויט (סוף המאה ה18) דיוקן “המתפללת”(ראו צילום), מקס פביאן -“פליטים” 1902, נפתלי בזם- “קבר אחים”(ראו צילום),מרדכי ארדון המורה ומנהל האקדמיה לאמנות “בצלאל ביצירה “רכבת”(ראו צילום),  יששכר בר ריבאק עם יצירות בסגנון קוביסטי האופייני לתחילת המאה 20, יוג’ין זק “הקבצן העיוור”, ציונה תצ’ר (ראו צילום), גרשון קניסבל  “רחוב בדמדומי שקיעה” (ראו צילום), לאה ניקל מ 1956(ראו צילום)  וכמובן ציור “המעברה” אחת מסדרת היצירות הנדירות. התייחסות לפועלם וסבלם של הנשים. רות שלוס אמנית דגולה פמיניסטית פורצת דרך, מעבר להיותה מאיירת מוכשרת של העיתון “על המשמר” ועוד…

לתיאום ביקור ופרטים נוספים: טל’: 04-6486038  לילך: 054-491-8222 אתר: https://museumeinharod.org.il/

פייסבוק: https://www.facebook.com/Einharod.Museum/

________________________________________

המגיעים לעין חרוד יכולים להתארח בצימרים המפנקים של הקיבוץ, המעניקים תצפית לכל אזור עמק יזרעאל. נוף של שדות מוריקים ואדמות חקלאיות. 

להזמנות: 04-6486083 אתר: http://www.ein-harod.co.il/?cat=16 מנהל האירוח: מאיר דורון

צימרים עין חרוד
תצפית מצימרים בעין חרוד

אירוח או ביקור בעין חרוד מאפשרים ליהנות משלל אטרקציות שיש למקום להציע, כמו: סיור בבית הקברות, ביקור ב”יד אחרת” – חנות לחפצים יד שניה, המכילה חפצים בעלי ערך סניטימנטלי  וסיפורי חיים, זיכרונות חיים של חפצים שמעבר לשימוש פרקטי הם לפעמים אוצר גלום. יוזמה של הקיבוצניקית רבקהל’ה, מעצבת פנים, שהפכה תחביב למשלח יד.

יד 2 או סיפור חיים נוסטלגי, עין חרוד אזור תיירות אטרקטיבי
יד 2 או סיפור חיים נוסטלגי, עין חרוד אזור תיירות אטרקטיבי

החנות פתוחה בשבתות וחגים משעה 11:00 עד 15:00. שאר הימים בתיאום טלפוני. טלפון: 04-6485373  רבקהל’ה רובל: 052-3700973

אתר: http://www.ehm.co.il/cgi-webaxy/item?212

_______________________________________

הקיבוץ מזמין תיירנים ומבקרים ליהנות מארוחת הצהריים, בחדר האוכל של קיבוץ עין חרוד איחוד. כאן ניתן לאכול הכל אכול כפי יכולתך , מאוכל מגוון, במחיר השווה לכל כיס,

מבקרים במשכן יכולים להגיע לחדר האוכל וליהנות מאוכל טרי וטעים ב-45 שקלים בלבד.

ארוחה ומבחר ענק, בשלל סוגי מנות עיקריות, מגוון תוספות, מני סוגי סלטים, קינוחים ושתייה.
ארוחה ומבחר ענק, בשלל סוגי מנות עיקריות, מגוון תוספות, מני סוגי סלטים, קינוחים ושתייה.

מספר הטלפון של קיבוץ עין חרוד איחוד: 04-6486981

פייסבוק: https://www.facebook.com/hdarochl/

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

הצטרפו עכשיו
לקבלת המלצות והטבות ישירות למייל

מתעניינים בקשר ישיר וקבוע?... הצטרפו גם לאינסטגרם!

פוסטים אחרונים