סיורי סליחות ליליים ברובע היהודי ירושלים

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

ימי תפילות, פיוטים וקדושה ברובע היהודי’ סיורי סליחות ליליים ברובע היהודי ירושלים אלול תשע”ג ועשרת ימי תשובה – 22/08 | 29/08 | 11/09

2.9 – מופע סליחות ופיוטים בגן התקומה

סליחות ברובע היהודי. צילום: אייל מתן
סליחות ברובע היהודי. צילום: אייל מתן

מתחילת חודש אלול ועד יום כיפורים, הם ימי הסליחות, עוטה הרובע היהודי אווירה של קדושה. אלפי מתפללים מגיעים מהארץ ומהעולם לשטוח את תפילותיהם, הסמטאות הציוריות נמלאות צלילי פיוטים ובליל של שפות נישא באוויר. סיפורים מיסטיים מהעבר המסוכסך ורווי היצרים של העיר מתעורר לחיים בידיהם של מדריכים מיומנים, המובילים את המטיילים במבוך הרחובות והמבנים העתיקים, מכניסים אותם לאווירה רוחנית מחשמלת, כשברקע מתנגנים פיוטי סליחות, עם תצפיות מרהיבות של ירושלים בלילה, סיפורים על מעשי ניסים וחסד וצדקה, כוכי בתי כנסת קטנים שלהבות קטנות מרצדות על קירותיהם, כשכל נר הוא עולם שלם של בקשות, מסע בין חפירות ארכיאולוגיות מתקופות קדומות ומוזיאונים עם מוצגים עוצרי נשימה. ולסיום – חוויה עוצמתית ומרגשת של אלפי מתפללים הגודשים את רחבת הכותל ונושאים קולם לשמיים במזמורי סליחות ובתחנונים.

מדריכי הרובע היהודי, המכירים את הרובע על פינותיו החבויות והסודיות, מזמינים למסע מרתק בסמטאותיו. הסיור מתחיל בשער ציון, שיכניס את המטיילים לסיפור קרבות תש”ח, משם אל ציון קברו של משורר המשוררים, שטבע את הביטוי “ירושלים כעיר שחוברה לה יחדיו”. בסמוך לו יבקרו בכיכר בתי המחסה – מקום המבטא את חיי מסירות הנפש של היהודים בעיר העתיקה. בתוך שלל אגדות התקופה יפגשו המטיילים בארבעת בתי כנסת ספרדיים את הכובסת שהתפללה אל דוד המלך שיושיעה ומצאה עצמה בבית הכנסת האמצעי, בבית כנסת הרמב”ן– את מחייה הקהילה בירושלים וכותב אגרת הענווה, בתפארת ישראל– את החסידים בעיר העתיקה ובישיבת בית-אל– את הרש”ש שתיקן סדר תפילה מיוחד למקובלים והרב גץ ששיקם את הישיבה מהריסותיה והחזיר בה תפילה.

בבית כנסת החורבה ישמעו את סיפורו של המקום שנבנה ונחרב מספר פעמים במשך הדורות במאבקי השליטה על הרובע, ונחנך מחדש ב-2010 אחרי מאמצי שחזור ובניה מורכבים. הליכה בקארדו, שרידיו של הרחוב הראשי של העיר האלילית הרומית שנבנתה על חורבות ירושלים שלאחר חורבן בית שני, תוביל את המטיילים לרובע ההרודיאני, שנמצאו בו תגליות מדהימות, בהם בתי הכהנים העשירים, פסיפסים מיוחדים, מקוואות ומרחצאות, כלי בית יוקרתיים, תחריט המנורה ועוד תגליות מפעימות. לסיום – תצפית מדהימה על הכותל הדחוס במתפללים, מנקודה בה הוצב דגם ענק של מנורת המקדש, שחזור שעשוי זהב טהור ובו משובצים גביעים, שקדים וכפתורים.

החורבה בלילה. צילום: אלי פרכטר
החורבה בלילה. צילום: אלי פרכטר

ב-2.9 יתקיים בגן התקומה, על חומות העיר העתיקה, מופע סליחות– פיוטים וסיפורים מבית אבא – מופע פרי עטו של הפייטן לירן לוי. אייל מתן, מנהל התיירות ברובע היהודי אומר כי “זו פעם ראשונה בה מתקיים אירוע בו הקהל יכול לחוות את האווירה הקדושה של ימי הסליחות על ידי היזכרות בפיוטים המרגשים מבית אבא ונוף הילדות שלו- ירושלים”. על חומות העיר העתיקה יושרו פיוטים מוכרים, בהם ״אדון הסליחות״ שכבר מזמן הפך להיות פיוט ״ישראלי”. הפיוטים מבוצעים בעיבודים חדשניים ובעזרת כלים אותנטיים כמו עוּד, נאי (חליל ערבי), תופי ג׳מבה, כינורות, קונטרה באס, קנון ועוד.  בין השירים מביא לירן סיפורי סליחות מרגשים ומסיים בשירי ירושלים של גדולי המשוררים כמו ״אל בורות המים״ של נעמי שמר ז״ל ו-״על כפיו יביא״  של יורם טהר לב. המופע מלווה במסכים עליהם מוקרנות המילים והקהל מוזמן להצטרף בשירה. 

פרטים:

סיורי סליחות מודרכים ייצאו בשלושה תאריכים :

22/08, 29/08 וב-11/09. הסיורים ייצאו משער ציון בשעה 21:00 וימשכו  כ-3.5 שעות.

מחיר לאדם: 59 ₪.

המופע פיוטים וסיפורים מבית אבא:

2/9 בשעה 22:00 בגן התקומה על חומות העיר העתיקה. משך המופע, כ-90 דקות.

מחיר לאדם: 40 ₪. 

לפרטים נוספים ולהזמנות : תיירות הרובע היהודי, 02-6265906 או באתר

תקיעת שופר בסיורי סליחות. צילום: אייל מתן
תקיעת שופר בסיורי סליחות. צילום: אייל מתן
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

הצטרפו עכשיו
לקבלת המלצות והטבות ישירות למייל

מתעניינים בקשר ישיר וקבוע?... הצטרפו גם לאינסטגרם!

פוסטים אחרונים