מרסל ון איידן: הזמנתו של דיזנגוף

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

תערוכת מרסל ון איידן במוזיאון תל אביב לאמנות

סדרות הרישומים של מרסל ון איידן (נ. 1965 בהאג, הולנד,  חי ועובד בציריך, שוויץ ) מבוססות על מסמכים ועל חומרים ויזואליים מהזמן שלפני לידתו ושוזרות נרטיבים היסטוריים ובדיוניים לעלילה ברוח ה”פילם נואר”. 

בתערוכה הנוכחית, מוצגות שלוש סדרות: “הזמנתו של דיזנגוף, ” והמלון על שני חלקיו “המבואה” ו”החדר” . במרכז הסדרות ניצבת דמותו הבדויה של הארכיאולוג– המרגל אוסוולד סולמן. עלילותיו הבדיוניות נשזרות באירועי מציאות ויוצרות ביניהם רצף המאחיד עבר שנידון להיות חלקי וחסר. הסדרה “הזמנתו של דיזנגוף”  נוצרה במיוחד לתערוכה ומתייחסת לייסודו של מוזיאון תל אביב לאמנות ולפעילותם המגוונת של מיטיביו בשנים 1934-1930. ון איידן בחר לבנות את העלילה הבדיונית סביב סיפור הקמת המוזיאון ומעשיו של אביו–מקימו, ראש העיר הראשון מאיר דיזנגוף. על רקע האתוס הסגפני ששלט בארץ באותם ימים היה משהו מופרך בתשוקתו של ראש העיר הצעירה לבסס כאן חברה אזרחית הפועלת בכרך מודרני, שבו חיי תרבות תוססים ובלבו מוזיאון. 

מידע נוסף

בסדרות של רישומי עיפרון שחור המוארים בהבלחות של צבע, ון-איידן פורשׂ אפשרויות למראה העולם כפי שהיה בטרם נולד (1965). הרישומים מובְנים מדימויים מצויים, בעיקר תצלומים, ליצירת רצף טקסטואלי המנתב את הנראה למחוזות הנרטיב. כמו בפילם-נואר, בסדרות הרישומים של מרסל ון-איידן דבר אינו מה שנדמה לנו. הניסיון להתקרב לתחושת האין, כרוך אצל ון איידן במעשה הרישום. “כשרושמים תצלום כזה, נכנסים לתוכו וממש מטיילים בו. צריך להתבונן בו בקפדנות רבה וכך מתקרבים מאוד לרגע שבו צולם. כמעט אפשר לשמוע את האנשים שבו מדברים. ביניהם, לא איתך, כי אתה נותר מחוץ לתמונה”.

אוצרת: אירית הדר

21.2.14- 21.6.14

מפגש עם האמן – יום שלישי, 18 בפברואר בשעה 19:30

פתיחה – יום חמישי, 20 בפברואר בשעה 20:00 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

הצטרפו עכשיו
לקבלת המלצות והטבות ישירות למייל

מתעניינים בקשר ישיר וקבוע?... הצטרפו גם לאינסטגרם!

פוסטים אחרונים