מוזיאון תל אביב מציג: אלכס שוודר קיר לקיר, רצפה לתקרה

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

Alex Schweder: Wall to Wall, Floor to Ceiling

אוצרת : מאירה יגיד-חיימוביץ’

פתיחה: יום שישי, 14 בפברואר 2014, בשעה 12:00. נעילה: יום שבת 26 יולי 2014 

אגף אניאס ובני שטינמץ לאדריכלות ועיצוב, גלריה 3, הבניין ע”ש שמואל והרטה עמיר. ההרצאה של האדריכל המציג אלכס שוודר: “Performance Architecture”. אולם קאופמן (הבניין הראשי), יום שישי, 14 בפברואר 2014, בשעה 11:00

בפרויקט שתכנן האדריכל אלכס שוודר למוזיאון תל-אביב לאמנות, סדרה של “יחידות דיור” רכות וגמישות המשתלטות על אותו מרחב לסירוגין: כשאחת מהן מתנפחת, האחרת מתכווצת ולהפך. הכותרת לתערוכה  קיר לקיר, רצפה לתקרה, מכתיבה את הזיקה שבין אנכיות לאופקיות סביב ציר הגוף האנושי, על רקע דיאלוג הוראות התנהגות ותגובות של ציות או אי-ציות, הנשמעות בחלל.

שוודר מערב אותנו “הצופים” בחקר המובן-מאליו ביחסינו עם החלל: איך אנחנו יודעים שעלינו “להיכנס”, ומאין וכיצד “נכנסים”? מה אנחנו אמורים לעשות כשאנחנו כבר בפנים? מה בין הציוויים של קול הנורמה לבין התשוקה שלנו לגעת, למשש או לשבת? מתי אפשר לעבור מתחת לרצפה, שנדחפת כלפי מעלה באמצעות מפוחים ואחר כך צונחת מטה וכמו דוחסת-מרוקנת את הקומה שמתחתיה בתנועת סלואו-מושן?

הנוכחים במקום נמשכים לתוך חוויה המאלצת את הגוף לחוות תנועה, אטית במודגש. המבנים הנושמים הללו, המצויים בתנועה מתמדת ונשלטים על-ידי טיימרים ממוחשבים, מחוללים מפגשים אינטימיים (במצבים של עמידה, ישיבה או שכיבה) ומגעים חושיים המתיכים ראייה ותנועה.  האנשים שבפנים הופכים לשחקנים במחזה פרפורמטיבי, המתַקשרים בינם לבין עצמם ובינם לבין המבנים תוך ריחוף אטי באוויר ולוקחים חלק בכוריאוגרפיה שיוצר שם שוודר.

“אני לא רוצה לדעת מה צופן לי העתיד”, אומר אלכס שוודר. “גדלתי על קרקע לא  מוצקה, לא יציבה. תמיד היה שם משהו בלתי צפוי, אך אינני מחפש את היציב”. פעולות יומיומיות – הרגלים, התנהגויות ונוהגים המארגנים טריטוריה – הם חומרי הגלם של שוודר, שבוחן כיצד הרגלינו עוטים צורה ומתגלמים בחללים שבהם אנחנו שוהים, ומנגד כיצד פועלנו מוסדר על-ידי הריהוט והחלוקות הפנימיות של החלל. השאלה היא מה קודם למה: האם תכנון הבית מובְנה בדמותנו ובדמות התנהגותנו – או שמא הוא שמכתיב את דפוסי ההתנהגות? והאם חלוקת המרחב מַבְנָה את ניתוח המרחב? וכיצד אדריכלות משפיעה ומשליכה על היחסים בין אנשים, אם בסביבות סטנדרטיות ואם במצבים קיצוניים?

האדריכלות הפרפורמטיבית של שוודר צמחה מתוך פרקטיקות פוסט-מינימליסטיות דוגמת אמנות-התהליך ואמנות-הגוף, בהשפעת מוריו ג’ון היידוק (Hejduk), לביוס וודס (Woods) ואליזבת דילר (Diller), ובהשראת אדריכלים רומנטיים כמו ולטר פיכלר וריימונד אברהם, שיצרו חללים חווייתיים. במופעיו השונים הוא מתחקה אחר מצבים של קיום משותף, יחסים רגשיים ומאבקים יומיומיים לניסוח זהוּת. בעבודותיו מן העשור האחרון, שוודר מפגיש אנשים שלא הכירו אלה את אלה קודם לכן, או מַבְנֶה מיזנסצנות שבהן הוא-עצמו לוקח לעתים חלק כשחקן פעיל. כמה מןהמבנים הזמניים שבתכנונם השתתף, היו חללים דחוסים שתנאיהם מחוללים מתח וקונפליקט. הנכנסים לתוכם חייבים להיות קשובים זה לזה ברמה הפיזית הבסיסית, כדי  לשמור על שיווי-משקל או להימנע מפגיעה. ההתנגשויות הבלתי צפויות שמתרחשות בהם הן ניסיון לחלץ אותנו לרגע מאותה התרווחות ניטראלית אל מקום שבו קול וגוף, תנועה ואור, מחוללים טופוגרפיה משתנה.

דר’ אלכס שוודר – בוגר אוניברסיטת קיימברידג’, אנגליה

אומן מוערך בעולם יהשתתף במבחר תערוכות יחיד/תערוכות ידועות בינלאומיות,

2005 – “חדר חולה אהבה”, גלריה הנרי אורבך, ניו-יורק

2006 – “מלמול מקופל”, בית האוורד, סיאטל, וושינגטון

2007 – “שק חדרים, שלוש פעמים ביום”, חלל סויאמה, סיאטל, וושינגטון

2009 – “מופעים אדריכליים בזמן גיאולוגי”, מכון צ’ינאטי, מארפה, טקסס

– “בניינים נדיפים”, מכון צ’ינאטי, מארפה טקסס

2011 – “Counterweight Roommate”, סקופ, ארט-באזל

2012 – “צורה בעקבות פעולה”, פסטיבל לונדון לאדריכלות

– “Roomograph”, מכון פראט, ברוקלין, ניו-יורק

2013 – “Anxious Space”, אופוס פרויקטים, ניו-יורק

2014 – “קיר לקיר, רצפה לתקרה”, מוזיאון תל-אביב לאמנות

מבחר תערוכות קבוצתיות

2002 – “חלל לטנטי”, המכון ההולנדי לאדריכלות, רוטרדם

2007 – “שמחת האובייקטים”, מרכז לפיסול, ניו-יורק

2008 – “Homebase III”, הארלם, ניו-יורק

– “246 וממשיכים לספור”, המוזיאון לאמנות מודרנית, סן-פרנסיסקו

2011 – “בית פתוח עם Droog ודילר+סקופידיו+רנפרו”, לויטטאון, ניו-יורק

– “ליד-עיצוב”,  “ככל שדברים משתנים”,המוזיאון לאמנות מודרנית, סן-פרנסיסקו

– “אדריכלות זמנית”, מוזיאון דה-קורדובה, לינקולן, מסצ’וסטס

– “בהפוכה: ייצור מרחב”, קונסטהאלה דיסלדורף

2012 – “האטלס הגבוה”, הביינאלה של מרקש, מרוקו

– “טעם התפוח כריח חדר המגורים הישן”, מרכז לאדריכלות גרמנית, ברלין

2013 – “חזרות אדריכליות”, טייט-בריטן, לונדון

– “אדריכלות טיוטה”, הביינאלה של האמריקות, דנוור, קולורדו

– “קרוב קרוב”, הטריינאלה הבינלאומית לאדריכלות, ליסבון

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

הצטרפו עכשיו
לקבלת המלצות והטבות ישירות למייל

מתעניינים בקשר ישיר וקבוע?... הצטרפו גם לאינסטגרם!

פוסטים אחרונים