תערוכת צילומים דוד רובינגר, מאת: רות ברונשטיין

צילומי דוד רובינגר: תערוכת ה 70

תערוכת: דוד רובינגר / אמת צילמתי

פסיפס אירועים, אלו הם אשר יוצרים מציאות. צילומים מנציחים את הרגעים לזיכרונות, חיבור של האישי לקולקטיבי, חברה בעלת תרבות, והיסטוריה משותפת. עברו חלפו להם ביעף  70 שנה בישראל. הצלם דוד רובינגר מציג את תערוכת הצילומים שלו. מפעל חיים שלו מהווה נוסטלגיה מרגשת במיוחד. עכשיו במוז"א

דוד רובינגר / אמת צילמתי 1997-1947 אוצר: גיא רז
התערוכה היא מסע בזיכרון  האישי של הצלם דוד רובינגר, אחד מאלו שתיווכו עבורינו הצופים, את הרגעים והמקומות המכריעים של אירועים היסטוריים מעבר למבט הצופה או המבקר את הרגעים המכוננים, יש בהם גם מבט עמוק וחודר לרגעי הייאוש והתקווה של מדינת ישראל. בתערוכה החדשה מבחר תצלומים שחלקם מעולם לא נחשפו, צילומים שפורתים על מיתרי הזכרון והרגש שלי כמי שגדלה כאן, וללא ספק לכל מי שירצה להתחבר לשורשים ולהיסטוריה רבת האירועים.

תערוכת צילומים דוד רובינגר, מאת: רות ברונשטיין

תערוכת צילומים דוד רובינגר, מאת: רות ברונשטיין

בין הצילומים:  "הצנחנים בכותל המערבי" / 1967, העיר העתיקה ירושלים, מבצע אנטבה, פליטים ערבים עוזבים את ירושלים, חטופים יורדים ממטוס ההרקולס לאחר מלחמת ששת הימים ועוד  המון תמונות מרגשות, של הקפאת מציאות ברגע התרחשותה.

הצלם דוד רובינגר, חתן פרס ישראל, הלך לעולמו בשנה שעברה, דוד רובינגר היה בין הצלמים בישראל שתמונותיהם נצרבו בזיכרון המקומי והעולמי. רובינגר שכונה "צלם המשפחה" של ישראל מציג בצילומיו את אלבום חיינו.

ראשית פועלו של רובינגר החל בתום תקופת "הצילום הציוני" המגויס, להעצמת המיתוס היהודי בא"י, כאופייני לצילום מקומי עד קום מדינת ישראל בשנת 1948. דור הצלמים החדש הוא ממנסחיו של "הצילום הישראלי", החופשי יותר, כפי שהוא בא לידי ביטוי בעיקר בשבועון "העולם הזה". העשורים הראשונים של המדינה מתאפיינים במקבץ של תצלומים בדיכוטומיה פוליטית: מצד אחד, תמונות הלל למדינה החדשה, לכוח, למיליטריזם, לניצחונות  ולשחרור ירושלים, להפרחת השממה, הקמת קיבוצים ולנוף הטבע הישראלי מצד אחר, תמונות הגירוש של הערבים, כיבוש, מעברות עולים,  ועד הלוויות חיילים במלחמת יום כיפור. התערוכות בהשראת הז'אנר הבין-לאומי בצילום: "משפחת האדם", במוזיאון תל-אביב (1958). בהשראתם של צלמי התקופה, הכתבה המצולמת (הרפורטז'ה) ורעיון "הרגע המכריע" שניסח הצלם הצרפתי, אנרי קרטייה-ברסון כבר ב-1952, צלמים מקומיים בוחרים ללכוד במצלמתם רגעים שיש בהם סיפור אנושי או קוריוז חזותי. הסגנון הבולט הוא צילום כמתעד את המציאות לפי תפיסת הצלם, הסובייקטיביות של כל צלם וצלם. הדימוי, הנלכד בעינו והופך את הארעי לנצחי עד הלום.

רובינגר צילם ותיעד חמישה עשורים. מומלץ מאוד!
התערוכה תיפתח לקהל ביום ו' 26 באוקטובר 2018

ההמלצה של רות, תערוכת השבוע, דוד רובינגר / אמת צילמתי 1997-1947

 

  , , , ,


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *