פסטיבל העוד הבינלאומי ה 17 בירושלים מ 17-26 לנובמבר

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

פסטיבל העוד הבינלאומי ה 17 בירושלים,יתקיים השנה בין ה17 ל26 בנובמבר באולמות תיאטרון ירושלים, בית שמואל, הצוללת הצהובה, בית מזי”א ובית הקונפדרציה.

פסטיבל העוד בירושלים שהחל דרכו בשנת 1999 נחשב לגדול ולאיכותי בתחומו.
את הדגש שמו השנה על הבאת אמנים בינלאומיים מן השורה הראשונה,מאסטרים בתחומם,לדבריו של אפי בניה מנכ”ל בית הקונפדרציה והמנהל האומנותי של הפסטיבל.

עשרה ימים של חגיגה מוזיקלית –
מופעי בכורה של אמנים ישראלים ומאסטרים מיוון, צפון הודו, תורכיה ואזרביג’אן, הפקות ייחודיות לפסטיבל והופעות מחווה למאסטרים הגדולים ממצרים, מרוקו ופרס.

שתי דיוות גדולות יזכו למופעי מחווה בפסטיבל:
“אביאדי” הוא מופע של הזמרת נטע אלקיים ולהקתה המוקדש לזמרת זוהרה אלפסיה, הדיווה הגדולה ביותר שיצאה מקרב יהודי מרוקו. זו הפעם הראשונה בה זוכות יצירות רבות מהרפרטואר של אלפסיה לפרשנות מוזיקלית חדשה, החושפת את דמותה הייחודית ומגלה את הרוך והקושי, החלוציות והמסתורין שבחייה. אלפסיה היתה האישה הראשונה במרוקו שהקליטה אלבום מוזיקלי. שיריה הפופולריים הושמעו בתחנות הרדיו של מרוקו ואלג’יריה ואף מלך מרוקו, מוחמד החמישי, התרשם מאוד מכישרונה והזמין אותה לשיר בחצרו. אלפסיה הוציאה כ-17 אלבומים לפני עלייתה לארץ ב-1962. אלקיים ולהקתה מנגישים את הקלאסיקות של אלפסיה בשפתם המקורית של נגני ההרכב ובקולה המיוחד של נטע, הרווי השפעות צפון-אפריקאיות. (יום ב’, 21.11.16, 22:00, צוללת צהובה).

“מלכת הנילוס” – אום כולת’ום תעמוד במרכזו של מופע מחווה בניהולו המוסיקלי של נגן העוד הוירטואוז פרופ’ תייסיר אליאס ובהשתתפות הזמרת ויולט סלאמה, הרכב נגנים ומקהלת “אל כרואן”. למרות שנפטרה ב-1975 נראה כי אום כולת’ום חיה וקיימת בליבם של מליוני אנשים בעולם. “גברת השירה הערבית”, “הפירמידה הרביעית” ו-“כוכב המזרח” הם חלק קטן מהכינויים בהם זכתה הזמרת המצרית הדגולה. גם אחרי מותה היא נחשבת לזמרת המפורסמת והמוערכת ביותר בעולם הערבי במאה העשרים. קולה הרב-גוני, שליטתה המוחלטת בו, ההיגוי המושלם שלה ויכולות האלתור עזרו לה לחולל “מהפכה” מוזיקלית שמיזגה בין המורשת המסורתית לבין המוזיקה העכשווית של תקופתה. במופע יבוצע מגוון רחב וססגוני משיריה ובהם:”אינתא עומרי”, “בעיד ענאק”, “אנא פי אינתיד’ארק”, “אל-אטלאל”, “אל-ורד גמיל”.(יום ה’, 24.11.16, 21:00, אולם שרובר, תיאטרון ירושלים).

הפסטיבל ייפתח עם “תהילים” הפקה מיוחדת המציגה התמודדות רוחנית-יצירתית עם מזמורי תהילים על ידי נבחרת האמנים האיכותית: דניאל זמיר, שם טוב לוי, שלומי שבן ושלמה גרוניך. אנסמבל זה, שהתכנס במיוחד עבור הפסטיבל, יבצע יצירות סולו ויצירות קבוצתיות, המבטאות באופן ייחודי את האישיות המוזיקלית של כל אחד מחבריו וביחד נארגות לעלילה מוזיקלית אחת שבמרכזה סיפור חייו של דוד המלך, לו מיוחס ספר תהילים. (יום ה’, 17.11.16, 21:00, אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים).
הפסטיבל יינעל במופע חגיגי וראשון בארץ של המלחין היווני הגדול סטארבוס קסרחקוס, מלחין הסרט “רמבטיקו”. לפסטיבל יגיע עם להקתו ויבצע את המופע Mana mou Ellas (“אִמִי יוון”).

קסרחקוס נחשב לאחד מהמלחינים הגדולים והפוריים ביותר של יוון בעת החדשה, לצד מיקיס תאודורקיס ומנוס חג’ידאקיס. הוא ידוע כמי שהלחין את המוזיקה לסרט הפולחן “רמבטיקו” של הבמאי קוסטה פריס (1983), שעלילתו תיארה את סיפור חייה של זמרת הרמבטיקו האגדית מריקה נינו. קסרחקוס הוציא 42 אלבומים, חיבר מוזיקה ל-15 הפקות טלוויזיה, ניהל את התזמורת הלאומית למוזיקה יוונית וחיבר את פסקול הסרט “סימני חיים” של הבמאי ורנר הרצוג. בהופעת הבכורה שלו בישראל ינצח קסרחקוס על אנסמבל נגנים שינגן מבחר מהשירים האהובים מהסרט “רמבטיקו”, כמו גם יצירות נבחרות אחרות מהקריירה העשירה שלו.(מוצ”ש, 26.11.16, 21:00, אולם שרובר, תיאטרון ירושלים).

אמן גדול נוסף מחו”ל שיגיע לפסטיבל הוא עומר פארוק טקבילק שיארח עם האנסמבל שלו את יסמין לוי במופע “אהבה היא הדת שלי”.
טקבילק הוא אורח אהוב בפסטיבל העוּד כבר מתחילת דרכו של הפסטיבל. הוא לא רק נגן וירטואוז, אמן שיצירתו חוצת גבולות וזמנים, פוליטיים וגיאוגרפיים כאחד, אלא גם איש של שלום, כפי שמלמד שמו של המופע ושל אלבומו החדש. יצירתו מאחדת שירים סופיים מסורתיים, שירי עם ויצירות מקוריות בעלות אלמנטים טורקיים, יווניים ומזרח-תיכוניים. (יום ד’, 23.11.16, 21:00, אולם שרובר, תיאטרון ירושלים).

מהודו יגיע מאסטר הסיטאר אוסטד שוג׳את חוסיין חאן, מגדולי המוזיקאים ההודים, שיבצע מבחר יצירות מהמוזיקה הקלאסית ההודית ושירת קוואלי של הזרם הסופי ההודי. שוג׳את חאן הוא בן הדור השביעי של שושלת נגני סיטאר מהידועים בהודו, בנו של מאסטר הסיטאר האגדי אוסטד וילאייאט חאן, מי ששינה וחידש את טכניקת הנגינה בסיטאר כך שתוכל לדמות את הקול האנושי. נגינתו הווירטואוזית של שוג’את חאן וקולו הרך והעמוק יוצרים מארג מוזיקלי עשיר ועז הבעה. הוא ילווה על ידי שניים מנגני תופי הטבלה הידועים ביותר כיום, עמית צ׳אובהי וסאפאן אנג׳אריה.(יום ג’, 22.11.16, 21:00, רבקה קראון, תיאטרון ירושלים).

מצרפת יגיע המוזיקאי הצרפתי-יהודי ז’אן פייר סמאדג’ שיופיע על במה אחת עם נועה וקס, אמנית כלי ההקשה הישראלית. זהו מופע פורץ גבולות שבו תוצג פרשנותם ליצירות של המאסטרים הגדולים במוזיקה הערבית, בעיבוד אלקטרוני מפתיע המשלב עוּד, מוזיקה אלקטרונית ומגוון של כלי הקשה. ז’אן פייר סמאדג’ מדלג בחופשיות בין סגנונות וז’אנרים – ממוזיקה ברזילאית ומזרח-תיכונית, פאנק ומוזיקת נשמה ועד פולק, הופיע ברחבי העולם והוציא עד היום כעשרה אלבומי סולו, שבהם שילב יצירות ערביות וטורקיות מוכרות עם יצירות מקוריות עטופות בעיבודים אלקטרוניים (יום ב’, 21.11.16, 19:30 בית הקונפדרציה).

השנה יקדיש הפסטיבל מופעי בכורה לשני אלבומים חדשים:
הזמרת, היוצרת והפייטנית מורין נהדר תשיק בהופעת בכורה חגיגית את אלבומה החדש “פרח החיטה” – עיבודים חדשים ורבי דמיון לקלאסיקות עממיות-פרסיות. נהדר היא ממובילות סצנת מוזיקת העולם בארץ והופעתה תציג הרכב נגנים משובח שיצבע את קולה החד פעמי בגוונים החושפים את עושרה ועומקה של המוזיקה הפרסית. (מוצ”ש, 19.11.16, 21:00, בית שמואל)

במופע “אדמה” תשיק הזמרת היוצרת קמילה, בת לשושלת מוזיקאים ידועה מאזרביג’אן את אלבומה החדש. האלבום הוקלט באזרביג’אן בשיתוף עם האחים מנסורוב וקמראן קרימוב – מאסטרים אזריים נודעים, המתמחים בכלים המסורתיים טאר, קמנצ’ה ונגרה. תהליך היצירה תיעד את חיפוש השורשים של קמילה והקשר העמוק שלה לתרבות המוזיקלית העתיקה של אזרביג’אן ולזו המתחדשת של ישראל. ההופעה בפסטיבל העוּד תהיה הפעם הראשונה בה המוזיקאים משתי הארצות ייפגשו מחדש על הבמה. (יום א’ 20.11.16, 22:00, צוללת צהובה).

עוד בפסטיבל: המופע “מאחורי הצלילים” של נגן העוּד והכינור נסים דקואר – פרשן מקורי ורב השראה של המוזיקה הערבית הקלאסית ומלחין ומעבד. במופע בכורה זה הוא יציג מיצירותיו המקוריות, המושפעות ממוזיקה קלאסית מערבית, אך ממריאות לעולם צלילי חדש ורענן. יצירות אלה מבליטות את הדיאלוגים האינטימיים בין דקואר לחברי ההרכב המנגנים עמו, את המורכבות הריתמית החורגת מהמקצבים הקלאסיים המאפיינים את המוזיקה הערבית ואת יכולת האלתור של הנגנים. דקואר הוא מי שהלחין עבור אמל מורקוס, היה חבר בהרכבים בוסתן אברהם וטריו זיריאב ועומד בראש תזמורת תרשיחא למוזיקה ערבית. (יום א’ 20.11.16, 19:30, בית מזי”א).

 

הזמר ונגן העוּד סמיר מח’ול יגיש את המופע “יסאר” (“שמאל” בערבית) בהשראת טכניקת הנגינה אותה פיתח בשנים האחרונות: נגינה בעוד ביד שמאל מבלי להפוך את כיוון המיתרים. יצירותיו של מח’ול מושפעות מג’אז, ממוזיקה ערבית קלאסית, מוזיקה אנדלוסית וטורקית ומוזיקה ביזנטית כנסייתית. במופע הוא משלב יצירות אינסטרומנטליות, אימפרוביזציות בסולמות מסורתיים של המוזיקה הערבית –  מקאמים שונים – וזמרה ערבית.(יום ג’, 22.11.16, 19:00, בית הקונפדרציה).

פסטיבל העוּד הבינלאומי ה-17 בירושלים
17–26 בנובמבר 2016

מנהל אמנותי ומנכ”ל – אפי בניה.

צילום יח"צ
סטאברס קסרחקוס ולהקתו
צילום יח"צ
שוג’את חוסיין חאן
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

הצטרפו עכשיו
לקבלת המלצות והטבות ישירות למייל

מתעניינים בקשר ישיר וקבוע?... הצטרפו גם לאינסטגרם!

פוסטים אחרונים