מההבטחה ל’ארץ חיטה ושעורה’ – למפעל ציונות לקמח איכותי של הטחנות הגדולות של א”י

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

שבחה של ארץ ישראל​ מתחיל עוד מהפסוק בתורה (דברים פ’ ח’ פס’ ח’ ): “ארץ חיטה ושעורה”…. ‘הטחנות הגדולות של א”י’ מזוהות עם המפעל הציוני שהוקם לפני 95 שנה כענף כלכלי ויצרני בארץ ישראל לטובת המתיישבים החקלאים, מגדלי החיטה ומעבדי האדמה למכירת תוצרתם. המפעל הציוני הוותיק ‘הטחנות הגדולות של א”י’ לכבוד חג השבועות – חג קציר חיטים – משיק  ‘קמח לחם’ מיוחד להכנת לחמים ומאפים איכותיים כמסורת לידע ניסיון וטכנולוגיה חדשנית שרכש עם השנים הרבות!

סרט שצולם בטחנה בפסח 1928 – אפיית מצות בטחנות הגדולות בחיפה, מתוך סרטו של הצלם יעקב בן דב “אביב בארץ ישראל”. 1928

ההיסטוריה של המפעל, למי שלא מכיר, יוזמה של הברון אדמונד דה רוטשילד ב1921  “הנדיב הידוע”, כאשר מיקום הטחנה בקרבת הרכבת הינה חשיבה אסטרטגית ויעילה להעברת הקמח לתפוצות.

המהנדס ארפד גוט המומחה בתחומו פיקח על הבניה שארכה כשנה. היישוב כולו עקב אחר תהליך הבנייה וראה בו מפעל יישובי גדול כחלק מתהליך הציוני של בניית הארץ. עוצב הבניין בסגנון אקלקטי מקומי. בחזית קומתו העליונה מוקמו חלונות בעלי קשתות בולטות המודגשות בתבליטים, ומעקה הגג היה בעל מבנה משונן, בסגנון חומת העיר העתיקה בירושלים. בחזיתו הצפונית-מזרחית התנוססה כתובת בצרפתית: GRANDS MOULINS de PALESTINA  (הטחנות הגדולות של פלשתינה(, ומתחתיה כיתוב באנגלית THE PALESTINE FLOUR MILLS. בחזיתו הצפונית-מערבית של הבניין התנוסס כיתוב בעברית ובערבית – “הטחנות הגדולות של פלשתינה א”י”. הקמח שנטחן בטחנות הגדולות נחשב לקמח איכותי שכבש עד מהרה את השוק המקומי והישוב הערבי. בשנת 1952, הממשלה הגדילה את תפוקת המפעל,  הנהלת פיק”א הוסיפה לו ממגורה לגרעינים. במהלך השנים נוספו מבנים לטחנה, אבל המבנה המקורי ההיסטורי נשאר לבה של הטחנה, והוא נכלל כיום בתכנית לשימור מבנים של עיריית חיפה ושל המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל.

אוהבים לחם? חשוב שתדעו לזהות ולרכוש קמח איכותי. קמח המיוצר מתערובת גרעינים, תוך הקפדה על אחידות הקמח ובקרת איכות גבוהה ביותר. חיטה שעוברת בדיקה קפדנית במעבדה מקצועית כדי לאפיין אותה וכדי ליצור תערובות חיטה שונות בהתאמה לסוגי הקמח. פרמטרים לבדיקה הן – משקל סגולי, רטיבות, תכולת גלוטן, צבע, פעילות אנזימים וכושר אפייה. תערובות שנבדקות מדי יום כדי לשמור על האיכות הגבוהה והאחידות של הקמח לאורך השנה כולה. כל זאת מיושם במפעל הקמח של הטחנות הגדולות של א”י כמו כן האריזות עשויות מנייר בעל תקן ירוק FSC של הארגון הבינלאומי לשימור היערות בעולם. את אריזות הנייר ניתן למחזר ולקמפסט במלואן. נייר האריזה נעים למגע, והוא חזק ועמיד בפני לחות. באריזה נעשה שימוש בדבק חזק ואיכותי המונע את התבקעות האריזה בעת נפילה.

הטחנות הגדולות של א”י רוכשת עד היום את החיטה מיבול מקומי כדי לסייע לחקלאים בישראל, אבל גם מאירופה ומזרח אירופה, הונגריה גרמניה,קנדה ומאתרי גידול שונים בעולם, מציין מנחם גרייבסקי, מנכ”ל הטחנות הגדולות.

חדשנות בקמחים של הטחנות הגדולות של א”י

פיתוח “הסדרה הבריאה” סדרת קמחים איכותיים ובריאים, הכוללת 4 סוגי קמחים: קמח חיטה מלא 100%, קמח שיפון מלא 100%, קמח כוסמין מלא 100% וקמח חיטה כפרי.

ב”סדרה הבריאה” מוצגים לראשונה בשוק הקמחים המלאים, קמחים בטחינה דקה במיוחד המיוצרים בתהליך טחינה ארוך וייחודי. לקמח בטחינה דקה יתרונות חשובים: יכולת ספיגת נוזלים גבוהה במיוחד, ולכן הבצק הנוצר ממנו נוח ללישה, רך ואוורירי. הקמח הדק עובר בקלות ובמהירות בנפה, ללא איבוד של חלקי הגרעין במהלך הניפוי, וכך נשמרים כל הערכים התזונתיים הגבוהים של הקמח. כמו כן, הקמחים המלאים עשירים בוויטמינים, מינרלים, חלבונים וסיבים תזונתיים.

 “קמח לחם” מיוחד להכנת לחמים ומאפים נהדרים!

קמח חיטה לבן מועשר בגלוטן ובלתת שעורה שמאפשר הכנת מאפים אווריריים ובעלי נפח גבוה. הקמח מיוצר מתערובת מיוחדת של חמישה סוגי חיטה מובחרים, באיכות גבוהה ומוקפדת.

הגלוטן הוא חלבון המצוי בגרעין החיטה, אשר במגע עם מים בזמן עיבודו, תורם לגמישותו של הבצק ויוצר מעין “רשת” חזקה ואלסטית המייצבת את הבצק. רשת זו מאפשרת את החזקת הגזים החודרים לבצק בעת הלישה, ומעניקה ללחם נפח וגובה יפים.

קמח לחם של הטחנות הגדולות מועשר בלתת שעורה – גרעין דגן שעבר תהליכי הנבטה וקלייה. בזמן הנביטה נוצרים בגרעין אנזימים (עמילאז) שאחראים על פירוק העמילן והפיכתו ל”מזון” זמין לשמרים. הוספת לתת שעורה משפרת את פעילות השמרים ומקצרת משמעותית את זמן ההתפחה של הבצק.

הקמח מתאים במיוחד לאפיית לחמים, לחמניות, בצקי שמרים ולכל בצק הדורש נפח מאפה גבוה.

כשרות: כשרים בהשגחת הרבנות הראשית חיפה, ובכשרות מהודרת של של בד”צ העדה החרדית ירושלים.

מחיר: 6 – 8  ₪ (לאריזה של 1 ק”ג).

ניתן להשיג ברשתות ובחנויות: רשת לגעת באוכל, רשת חנויות הטבע בוסתן, ברכל, נתיב החסד, מרכז מזון יהודה, סופר ספיר, סיטונאות רחמים, עזרה וחסד, סופר טוב מודיעין, שפע ברכת השם בית”ר עילית, דיפ שיווק, מאיה בוטיקטבע, רני אורגני, ל.א.ב.ל, המאפייה של ראסל ירושלים, סופר הס (כפר הס), לחם ברויטמן אילת, לחם בורקין בנימינה, ובחנויות מובחרות נוספות.

מתכון ללחם מקמח כוסמין וגבינת פקורינו
צילום המתכון של הטחנות הגדולות

להלן כמה מתכונים נהדרים לחג השבועות עם קמחי הטחנה: לחם שאור עם ערמונים, גבינת רוקפור ודבש

מתכון: סער מור, מחשבות על לחם

חומרים:

400 גר’ קמח לחם מתוצרת הטחנות הגדולות של א”י

50 גר’ קמח חיטה מלא 100% מתוצרת הטחנות הגדולות של א”י

50 גר’ קמח שיפון מלא 100% מתוצרת הטחנות הגדולות של א”י

350 מ”ל מים

25 גר’ דבש

13 גר’ מלח גס

5 גר’ שמרים יבשים

175 גר’ שאור

75 גר’ ערמונים בוואקום (ניתן להמיר באגוזי מלך קלויים)

75 גר’ גבינת רוקפור בשלה וחריפה, מפוררת לחתיכות גדולות

אופן ההכנה:

מוזגים מים, שאור ודבש לקערת המיקסר.מערבבים את הקמחים ומפוררים לתוכם את השמרים.מוסיפים את הקמחים לקערת המיקסר ולשים עם וו לישה במשך 5 דקות במהירות 1.בתום 5 הדקות מוסיפים את המלח, מגבירים למהירות 2 לעוד 5 דקות. בודקים חלון גלוטן ואם יש צורך לשים כ-2 דקות נוספות. לאחר שמתקבל חלון גלוטן מוסיפים את הערמונים וגבינת הרוקפור ולשים 30 שניות נוספות במהירות 1, לפיזור אחיד בבצק. מכדררים את הבצק ומחזירים לקערת הלישה. מכסים בניילון נצמד. מתפיחים את הבצק במקום חמים כ-60 דקות, מבצעים קיפול כל 20 דקות. מוציאים את הבצק מהקערה למשטח שקומח בשכבה עדינה מאוד של קמח, ומחלקים את הבצק ליחידות במשקל של כ-550 גר’. מכדררים את היחידות ונותנים להן לנוח מספר דקות על המשטח כשהן מכוסות. מעצבים לצורה הרצויה, מרטיבים קלות עם היד את החלק העליון במעט מים ומקמחים מלמעלה בקמח שיפון. מסדרים בתבנית ע”ג נייר אפייה.

“אפייה קרה”: מתפיחים כ-30 דקות, חורצים ומכניסים לתנור קר עם תבנית מים רותחים בתחתית. מפעילים את התנור 15 דקות ב-160 מעלות. לאחר 10 דקות מהפעלת התנור מוציאים את התבנית עם המים מהתנור. בתום ה-15 דקות מעלים ל-200 מעלות ל-10 דקות נוספות עד קבלת לחמניות זהובות ותחתית שחומה.

אפייה רגילה: מתפיחים כשעה, עד שהבצק מכפיל את נפחו, חורצים בעדינות רבה ומכניסים לתנור שחומם מראש ל-200 מעלות עם תבנית מים רותחים בתחתית. לאחר 10 דקות מהכנסת הבצק לתנור מוציאים את התבנית עם המים וממשיכים לאפות עוד כ-10 דקות.

מצננים על גבי רשת וכשהלחמניות מצטננות מעט מורידים מנייר האפייה ומשאירים להתקרר לחלוטין על גבי הרשת. אם לא רוצים להשתמש בשאור במתכון ניתן להעלות את כמות השמרים ל-8 גר’ יבשים או 25 גר’ שמרים טריים. שאור: ניתן השתמש ב 175 גר’ מחמצת או להכין “פוליש” ערב קודם שמורכבת מ: 90 מ”ל מים ו-90 גר’ קמח לבן + 1 גר’ שמרים יבשים. מערבבים, מכסים ומשאירים בחוץ למשך 18-16 שעות עד לתסיסה.

לחמניות חלוקי נחלמקמח כוסמין וגבינת פקורינו

מתכון: סער מור, מחשבות על לחם

חומרים:

500 גר’ קמח כוסמין מלא 100% בטחינה דקה, הסדרה הבריאה, מתוצרת הטחנות הגדולות של א”י (קר מהמקרר).

500 קמח לחם מתוצרת הטחנות הגדולות של א”י

1000 מ”ל מים קרים

50 גר’ שמרים טריים / 17 גר’ שמרים יבשים

או 350 גר’ שאור + 25 גר’ שמרים טריים / 8 גר’ שמרים יבשים

35 גר’ דבש / סילאן

28 גר’ מלח

150 גר’ גבינת פקורינו מגורדת

100 גר’ זיתים, אגוזים, גרעינים (לבחירתכם)

אופן ההכנה:

שמים מים ודבש בקערת המיקסר (במידה ומשתמשים בשאור מוסיפים למים). מערבבים את הקמח והשמרים בקערה נפרדת. מוסיפים את הקמח מעל המים. לשים במשך 5 דקות במהירות 1 עם וו לישה. בתום הלישה הראשונה מוסיפים את המלח וממשיכים בלישה שנייה, עדיין במהירות 1 במשך 5 דקות נוספות. בודקים חלון גלוטן. אם הגלוטן מפותח מספיק, מוסיפים את התוספות בערבול עדין. במידה והגלוטן לא מפותח מספיק לשים עוד 2 דקות. בסוף הלישה מבצעים “מתיחה” של הבצק בקערת המיקסר. כל 15 דקות מבצעים קיפול של הבצק עם ידיים רטובות, בקערת המיקסר. מבצעים 5-4 קיפולים. בתום הקיפולים מקמחים היטב את משטח העבודה ומעבירים אליו את הבצק בעדינות, על מנת לא להוציא ממנו את כל הגז שהצטבר. משטחים בעדינות את הבצק לצורת מלבן ומקמחים את חלקו העליון בנדיבות. נותנים לבצק לנוח מספר דקות מכוסה. לאחר המנוחה מחלקים באמצעות קלף מתכת את הבצק למלבנים ומעבירים בעדינות למגש אפייה. מתפיחים את הבצק עוד מספר דקות ומכניסים לתנור שחומם מראש לחום גבוה מאוד (250 מעלות) עם לחות. אופים במשך כ-15-10 דקות. מצננים על רשת מוגבהת. ניתן להשתמש בשאור:מחמצת או פוליש (175 גר’ מים + 174 גר’ קמח כוסמין + 1 גר’ שמרים יבשים, מערבבים, מכסים ומשאירים בחוץ למשך 18-16 שעות עד לתסיסה). במידה ומשתמשים בשאור מפחיתים את כמות שמרי האפייה. זמן ההתפחה עשוי להתארך. יש אפשרות לוותר בכלל על שמרי האפייה, במקרה זה הלחמניות כבר לא “מהירות” ורצוי להכניס את הבצק לתפיחת לילה במקרר. זמן ההתפחה יתארך מאוד.

סער מור, אופה לחם וקונדיטור. מלמד סדנאות לחם, שאור וקמחי מורשת. בעל עמוד הפייסבוק “מחשבות על לחם”.

למידע נוסף ומתכונים http://www.hagdolot.co.il/ בתיאבון מאת: רות ברונשטיין קולינריה 106il ישראל לייף סטייל מגזין

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

הצטרפו עכשיו
לקבלת המלצות והטבות ישירות למייל

מתעניינים בקשר ישיר וקבוע?... הצטרפו גם לאינסטגרם!

פוסטים אחרונים