בסימן אירועי 100 שנים לתנועת הדאדא המהפכנית, יתארח האמן הניו יורקי בוריס לוריא בכפר האמנים עין הוד, 106il אמנות

בסימן אירועי 100 שנים לתנועת הדאדא המהפכנית, תערוכה של בוריס לוריא הניו-יורקי במוזיאון כפר האמנים עין הוד

תערוכה ייחודית במסגרת אירועי 100 לתנועת דאדא,

 מוזיאון ינקו דאדא מארח לראשונה בארץ

תערוכה של האמן הניו-יורקי

בוריס לוריא מייסד תנועת NO!art

 התערוכה מתקימת מ 25.6 עד ה-15.10.16

אוצרת: רעיה זומר-טל.

בסימן אירועי 100 שנים לתנועת הדאדא המהפכנית, יתארח האמן הניו יורקי בוריס לוריא בכפר האמנים עין הוד, 106il אמנות

בסימן אירועי 100 שנים לתנועת הדאדא המהפכנית, יתארח האמן הניו יורקי בוריס לוריא בכפר האמנים עין הוד, 106il אמנות

מוזיאון ינקו-דאדא בכפר האמנים עין הוד, מארח לראשונה בארץ תערוכה מעבודותיו של האמן הניו-יורקי, בוריס לוריא, ממייסדי תנועת NO! art בשנת ה-100 להולדת תנועת דאדא.

זרעי הדאדא ניכרים בפעילות תנועת NO!art, והעובדה שמרסל ינקו ובוריס לוריא הכירו היטב מהווה סגירת מעגל.

מרסל ינקו ובוריס לוריא הכירו בראשית שנות ה-60 על רקע תערוכות משותפות שהציגו בגלריה של ארטורו שוורץ במילנו.

ב-1974 יזם ינקו תערוכה לאמני קבוצת NO!ART בעין הוד. בעזבונו של ינקו נמצאו קטלוגים וכרזות מתערוכותו של בוריס לוריא ומהקבוצה.

בוריס לוריא נולד בלנינגרד, ברית המועצות לשעבר, בשנת 1924, ונפטר בשנת 2008 בניו יורק בגיל 84. בילדותו עברה משפחתו לריגה, לטביה, שם החלה התעניינותו באמנות, שנקטעה בגלל מלחמת העולם השנייה, שבה איבד לוריא כמעט את כל משפחתו. יחד עם אביו, הגיע ב-1946 לארצות הברית, ושם חבר לסצנת האמנות התוססת של שנות ה-50. ב-1959, החל לפעול יחד עם סם גודמן וסטנלי פישר עמם ייסד מספר שנים מאוחר יותר את תנועת NO!art,

תנועת NO!art הייתה חריגה בסצנת האמנות האמריקנית באותן שנים שבהן הפופ-ארט "נתן את הטון". קבוצת NO!art הייתה התארגנות אמנותית שסחפה אליה אמנים נוספים, ביניהם ז'אן ז'אק לבל, ג'ון פישר, אלן דרקנג'לו ועוד. פעילותם הוצגה לראשונה בתערוכה בגלריה מארץ', ניו יורק, כמחאה נגד הזרמים השולטים בסצנת האמנות הניו יורקית דוגמת האקספרסיוניזם המופשט, ואמנות הפופ. מטרתם הייתה להפוך את יצירת האמנות לכלי התוקף סוגיות פוליטיות כגון פשיזם, גזענות, קולוניאליזם ואימפריאליזם . כקבוצה הם הוגדרו מחוץ לאמנות הפופ, ובמקביל היו קרובים ביותר לנאו-דאדא תגובה לאמנות השלטת באותה תקופה. אמנות זו הביאה מהדאדא את ייצוג המציאות, אך לא באמצעות החיקוי אלא באמצעות פרקטיקות של ניכוס, ציטוט, והשאלה של דימויים השגורים בתרבות.

שפתו הייחודית של לוריא משלבת אלמנטים שמקורם בזיכרונות של זוועות השואה במחאה נוקבת נגד יסודות הכזב של החברה והאמנות, ויש לה חשיבות רבה דווקא בשונות שלה על רקע המגמות באמנות האמריקנית בשנות ה-60 של המאה הקודמת.

התערוכה מתרכזת בשש סדרות של עבודות משנות ה-50-70 של המאה הקודמת, שנבחרו מתוך מכלול יצירותיו המגוונות, מתוך רצון להציג את הקשר (הגלוי והסמוי) לתנועת דאדא ולמרסל ינקו:

הסדרה המרכזית היא הסדרה NO!"– עבודות במגוון טכניקות שבהן נוצר הדימוי המרכזי משתי האותיות. לוריא עושה שימוש ויזואלי וגרעיני במילה המתמצתת מחאה בצורה המזוקקת ביותר. סדרות נוספות מהוות הסתעפות והרחבה של סדרת ה-:NO! סדרת עבודות המציגות שימוש במילים. סדרת עבודות קולאז' המשתמשת בתצלומים פורנוגרפיים כמצע ליצירה, בתוספת שכבות צבע המטשטשות אותם. קבוצה נפרדת מתמקדת בדמויות נשים "מפורקות" המורכבות מחדש.ביטול צורות קיימות ובריאת צורות חדשות היו נושאים מרכזיים מאוד בדאדא, והדרך שבה מטפל בהם לוריא מעניינת במיוחד. על פניו נראה כי הנשים הן זיכרון מצמרר של זוועות השואה, אך התוצאה האסתטית מרמזת שלוריא פיתח שפה צורנית חדשה לדימוי האנושי, בדרך דומה לזו שבה טיפל במילים. הקבוצה החמישית מציגה עבודות תלת ממדיות: סכינים נעוצים בגושי בטון לצד ערמות המדמות צואה. הקבוצה השישית  מכילה רישומים שאינם מאפיינים את כלל יצירתו של לוריא, המציגים זוגות רוקדים. הכללתן בתערוכה מהווה דיאלוג עם דמויות הרוקדים ביצירותיו הידועות של מרסל ינקו מתקופת דאדא. התבוננות מרוכזת בעבודות מעלה את השאלה האם אכן מדובר בריקוד או במאבק.

___________________

במקביל מוצג במוזיאון מיצב קיר של האמן הישראלי אורן פישר  "שוק התקווה" שאוצרת ניצן שובל-אבירי

במיצב מציג האמן אורן פישר מערך אובייקטים המורכב מעבודות רדיי מייד, וגרפיטי. במשך שנה אסף ויצר בחומרים שונים מרחובות שכונת פלורנטין בתל אביב בה הוא חי ופועל היום. העבודות מוצעות כמוצרי צריכה פיקטיביים המתאימים לכל אזרח בישראל, מוצרים אלו עונים לסטראוטיפים נפוצים בחברה הישראלית העכשווית. בעבודותיו מגיב פישר לבעיות אקטואליות בשפה ישירה והומוריסטית ומציגם במתכונת השוק הפתוח לכל תחת השם "שוק התקווה" המטעין את המיצב כולו ברבדים נוספים. 

שעות הפתיחה במוזיאון ינקו-דאדא: ימים א' – ה' בשעות 10:00 – 15:00

יום ו' וערבי חג בשעות10:00 – 14:00

שבתות וחגים בשעות 10:00 –15:30

מחיר כניסה: 24 ₪ למבוגר; הנחות לאזרחים ותיקים, ילדים, חיילים ועוד

מוזיאון ינקו-דאדא,

כפר האמנים עין הוד,

ד"נ חוף הכרמל 30890.

טל': 04-9842350

  , , , , , , ,


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *